Jednym z większych problemów firm z branży stolarki otworowej jest obecnie brak pracowników. Firmy mają różne pomysły, jak sobie z tym radzić.
Branża szybko odbiła się po spadkach sprzedaży notowanych w 2020 r. W pierwszym półroczu tego roku nastąpił już wzrost przychodów na poziomie 25 proc. Takie dane zaprezentował Santander Bank Polska. Wartość produkcji polskich okien i drzwi stanowi obecnie ok. 15 proc. unijnego rynku. Okna i drzwi z Polski trafiają do Niemiec- to 34 proc. wielkości eksportu, do Francji – 14 proc. i do Wielkiej Brytanii – 7 proc. Coraz częściej polska stolarka wysyłana jest także za Atlantyk, do USA i Kanady. Najwięcej eksportowanych jest okien z PCW – stanowią one ok. 50 proc. sprzedaży zagranicznej.

Branża ma jednak problemy. W Gazecie Wyborczej w tekście „Fenomen polskich okien” przeczytamy, że największym hamulcem w rozwoju jest niedobór pracowników. Kłopoty są także z zakupem drewna od Lasów Państwowych, o czym pisaliśmy m.in. TUTAJ, ogólny niedobór surowców do produkcji oraz wzrost cen komponentów i energii.
Jeśli chodzi o pracowników, to według Janusza Komurkiewicza, w branży stolarki brakuje obecnie kilku tysięcy rąk do pracy. Firmy próbują w różny sposób radzić sobie z niedoborem siły roboczej. Na przykład Fakro organizuje specjalne „brygady pracownicze”, które ściągają pracowników z wsi położonych w okolicach Nowego Sącza. Jeśli uzbiera się grupa około 10-15 osób, wówczas fabryka udostępnia im busa do codziennego transportu do pracy. Fakro informuje, że z takiego transportu korzysta obecnie 150 pracowników, ale w przyszłym roku ta liczba ma się powiększyć.
Zobacz również
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025 – relacja
Ogólnopolskie Forum Stolarki 2025, które odbyło się 15–16 października w Łodzi, potwierdziło, że sektor stoi na progu zmian i że to właśnie dialog między uczestnikami rynku jest kluczem do wypracowania efektywnych rozwiązań.
OFS 2025 – fotorelacja (druga część)
Zapraszamy na fotorelację z drugiego dnia Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2025.
Producenci drzwi najbardziej aktywni w mediach społecznościowych
DRE, Erkado i Reno, ale też Barański są aktywni na Facebooku, angażują swoich fanów i przyciągają swoimi treściami nowych użytkowników.


