Najnowsze dane nie pozostawiają złudzeń! Topnieje przewaga Chin w globalnym eksporcie stolarki. Gdyby udało się naszym producentom utrzymać zbliżoną dynamikę sprzedaży zagranicznej, już na koniec tego sezonu możemy zostać światowym liderem eksportu!
Do tej pory Polska może tytułować się światowym liderem eksportu stolarki z PCW oraz okien drewnianych. Ten sezon może jednak przynieść nam wielką zmianę na tronie światowego lidera stolarki niezależnie od materiału, z jakiego wykonane są okna i drzwi. Najnowsze dane wskazują, że przewaga Chin w sprzedaży zagranicznej jest już minimalna. Jako pierwsi dowiedzieli się o tym słuchacze naszego podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”. W najnowszym, 21. odcinku audycji przedstawiono szczegółowe dane.
Polski eksport stolarki w 2021 roku osiągnął wartość 3,53 mld dol. Był to imponujący wzrost, który wyniósł 30,5 proc. w porównaniu z sezonem 2020. W tym czasie nasz największy rywal w walce o tytuł globalnego lidera eksportu stolarki osiągnął sprzedaż zagraniczną stolarki o wartości 3,66 mld dol. W przypadku Państwa Środka dynamika wzrostu była również dwucyfrowa i wyniosła 19,3 proc. Na trzecim miejscu nadal są Niemcy, które sprzedały za granicą stolarkę o wartości 2,08 mld dol. Tu jednak dynamika wzrostu była najmniejsza wśród 10 największych eksporterów i wyniosła zaledwie +4,6 proc.
Jak wynika z tych danych, już tylko 3,7 proc. dzieli Chiny od Polski w wyścigu o tytuł globalnej potęgi eksportu stolarki! Udział Polski w światowym eksporcie stolarki wynosi już 17,6 proc.! W przypadku okien i drzwi z PCW udział ten jest znacznie większy i jest bliski już prawie 40 proc. W oknach drewnianych z kolei już niemal co trzecie eksportowane okno jest „made in Poland”.
Jeżeli polskim producentom uda się zachować podobną dynamikę wzrostu, możemy być wręcz pewni, że Polska otrzyma żółtą koszulkę lidera eksportu stolarki!
Znacznie więcej na temat eksportu oraz wyścigu o miano lidera z Chinami usłyszą Państwo w 21. odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”. Maksymilian Miros (Centrum Analiz Branżowych) oraz Paweł Gregorczyk (Forum Branżowe) omówili w nim wyniki sprzedaży zagranicznej, przedstawili bezpośrednią konkurencję w poszczególnych kategoriach produktowych oraz przedstawili najnowsze dane na ten temat:
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".