Liczni polscy producenci sprzedają okna za granicę. Zasięg geograficzny stale się powiększa, a obecnie szczególnie atrakcyjnym regionem jest USA. Natomiast rynki zbytu znajdują się również bliżej, np. w Szwajcarii.
Szwajcarskie budownictwo koncentruje się na budynkach mieszkalnych i biurowych. W I kwartale 2023 r. poziom sprzedaży wyniósł ok. 2,5 mld franków szwajcarskich. Jak wskazuje Statista Acounts, zamówienia spadły o 8 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Jednak przy niewielkim spadku inflacji i wzroście inwestycji budowlanych szacowanym na 1,1 proc. w 2024 r. sytuacja pozostanie względnie stabilna.
Natomiast w latach 2024 i 2025 największym wyzwaniem dla budownictwa w tym kraju ma stać się zrównoważony rozwój. Nie została wprawdzie uchwalona ustawa dotycząca redukcji dwutlenku węgla, ale zatwierdzono zmiany w przepisach dotyczących ochrony klimatu. Przykładem jest nakaz montowania instalacji fotowoltaicznych w nowych budynkach już od stycznia 2024 r. Jak zaznacza Statista, dla branży budowlanej oznacza to położenie większego nacisku na materiały i produkty energooszczędne. Naprzeciw wychodzą banki, które coraz częściej wspierają projekty budowlane skupiające się na zrównoważonym rozwoju.
Polskie okna w Szwajcarii

Polskie firmy stolarkowe wpisują się swoimi produktami w te trendy. Wiele przedsiębiorstw już ma kontakty handlowe ze Szwajcarią. Dla niektórych eksport stanowi większość sprzedaży. Przykładem może być podkrakowski Okno-Pol wysyłający poza Polskę ponad 80 proc. swojej produkcji, w tym do Szwajcarii. Kontakty handlowe z tym państwem utrzymują też, chociażby Eko-Okna i ABM Jędraszek. Z kolei Stollar Systemy Okienne w tym roku dostarczył energooszczędne okna drewniane do obiektu położonego na Col de la Forclaz, przełęczy w Alpach blisko granicy francuskiej.
Zobacz również
„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują
Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.
Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025
Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.