Liczni polscy producenci sprzedają okna za granicę. Zasięg geograficzny stale się powiększa, a obecnie szczególnie atrakcyjnym regionem jest USA. Natomiast rynki zbytu znajdują się również bliżej, np. w Szwajcarii.
Szwajcarskie budownictwo koncentruje się na budynkach mieszkalnych i biurowych. W I kwartale 2023 r. poziom sprzedaży wyniósł ok. 2,5 mld franków szwajcarskich. Jak wskazuje Statista Acounts, zamówienia spadły o 8 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Jednak przy niewielkim spadku inflacji i wzroście inwestycji budowlanych szacowanym na 1,1 proc. w 2024 r. sytuacja pozostanie względnie stabilna.
Natomiast w latach 2024 i 2025 największym wyzwaniem dla budownictwa w tym kraju ma stać się zrównoważony rozwój. Nie została wprawdzie uchwalona ustawa dotycząca redukcji dwutlenku węgla, ale zatwierdzono zmiany w przepisach dotyczących ochrony klimatu. Przykładem jest nakaz montowania instalacji fotowoltaicznych w nowych budynkach już od stycznia 2024 r. Jak zaznacza Statista, dla branży budowlanej oznacza to położenie większego nacisku na materiały i produkty energooszczędne. Naprzeciw wychodzą banki, które coraz częściej wspierają projekty budowlane skupiające się na zrównoważonym rozwoju.
Polskie okna w Szwajcarii
Polskie firmy stolarkowe wpisują się swoimi produktami w te trendy. Wiele przedsiębiorstw już ma kontakty handlowe ze Szwajcarią. Dla niektórych eksport stanowi większość sprzedaży. Przykładem może być podkrakowski Okno-Pol wysyłający poza Polskę ponad 80 proc. swojej produkcji, w tym do Szwajcarii. Kontakty handlowe z tym państwem utrzymują też, chociażby Eko-Okna i ABM Jędraszek. Z kolei Stollar Systemy Okienne w tym roku dostarczył energooszczędne okna drewniane do obiektu położonego na Col de la Forclaz, przełęczy w Alpach blisko granicy francuskiej.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".