Arbonia podsumowała pierwsze półrocze. W tym okresie szwajcarskiej spółce udało się osiągnąć wzrost przychodów ze sprzedaży.
Arbonia podliczyła wyniki handlowe z pierwszego półrocza, w tym okresie wartość sprzedaży wyniosła 630,9 mln franków. Jest to wzrost w stosunku do półrocza z ubiegłego roku o 7,2 proc. wówczas sprzedaż była w wysokości 588,8 mln franków. Z kolei wzrost organiczny wyniósł 9,8 proc. Wartość EBITDA była jednak niższa, w tym roku to kwota 52,4 mln franków w stosunku do 67,6 mln w roku ubiegłym. Ten wynik, to według Arbonii efekt rosnącej wartości franka szwajcarskiego wobec wszystkich walut ważnych dla spółki. Widać to choćby po wynikach ze sprzedaży osiągniętych za granicą. Po przeliczeniu na franki wyniosły one 17,8 mln w pierwszym półroczu 2022 w porównaniu do 34,9 mln rok wcześniej. Natomiast wynik Grupy po odliczeniu podatku wyniósł w tym roku 11,7 mln franków w porównaniu do 23,6 mln w pierwszym półroczu w roku 2021.
Spółka podliczyła dane finansowe w poszczególnych segmentach. Jeśli chodzi o dywizję drzwi, w skład której wchodzi m.in. polski producent Invado, przychody wyniosły 284,2 mln franków. Były one nieznacznie wyższe – o 0.9 proc. od wyniku z roku 2021 – wówczas sprzedaż wyniosła 281,6 mln franków. W segmencie drzwi spadła wartość EBITDA – w bieżącym roku wyniosła 30,3 mln franków w porównaniu do 40,3 mln w roku ubiegłym. Spółka przyznaje, że początek roku był w segmencie drzwi trudny. Grupa mierzyła się z dużą liczbą absencji pracowników z powodu kwarantanny, co spowodowało ograniczenia w produkcji. Problemem okazał się duży wolumen zamówień, który był realizowany według starego cennika. Arbonię także dotknął wzrost cen surowców, firma przełoży je na wyższe ceny produktów w drugim półroczu 2022 r.
Arbonia optymistycznie podchodzi do sytuacji w drugiej połowie roku. Spółka zakłada, że ceny surowców do produkcji będą się stabilizować. Ponadto w Europie widać trend do inwestycji w budownictwo efektywne energetycznie, szczególnie jest to widoczne w ostatnich miesiącach w obliczu drożejącej energii. Ponadto państwa europejskie wprowadzają programy dotacji wspierające m.in. remonty. Arbonia przypomina, że z doświadczenia spółki wynika, iż wysoka inflacja sprzyja aktywności remontowej, natomiast negatywnie odbija się na nowym budownictwie.
Zobacz również
MADE Expo 2025: innowacja i zrównoważony rozwój
Targi MADE Expo 2025 odbędą się w dniach 19–22 listopada 2025 roku, w centrum wystawienniczym Fiera Milano Rho w Mediolanie. "Forum Branżowe" objęło patronat medialny nad tym wydarzeniem.
Grzegorz Białczak w zarządzie Invado, rozpoczęło się Arbonia Next2025
Rozpoczęły się dwutygodniowe targi Arbonia Next2025, w których Grupa prezentuje swoje rozwiązania dostawcom, dystrybutorom oraz klientom. Tuż przed wydarzeniem Grzegorz Białczak, zarządzający Arbonią w Europie Środkowo-Wschodniej, został członkiem zarządu Invado.
Lista 100 najbogatszych Polaków
Miesięcznik "Forbes" opublikował w ostatnim czasie ranking "Lista 100 najbogatszych Polaków 2025”. Znajdują się na niej również osoby ze świata stolarki.