Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w okresie od stycznia do czerwca 2023 w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego wzrosła produkcja 58 grup wyrobów. Jednak głównie są to dobra konsumpcyjne. Nie ma wśród nich stolarki.
W 2022 roku Polska wyeksportowała okna i drzwi za 3971,9 mln euro, co oznaczało wzrost o 32,5 proc. wobec poprzedniego roku. Natomiast najwięcej sprzedano zagranicą okien i drzwi z PCW. Uzyskano 2089,1 mln euro, czyli wzrost o 38,6 proc. w stosunku do 2021 r. Obecność na rynkach zagranicznych pomaga wielu polskim producentów. Natomiast dane krajowe niepokoją.
GUS przedstawia dane obrazujące sytuację w branży stolarki zarówno w porównaniu rocznym, jak i miesięcznym.
Czerwcowe spadki wyników
W czerwcu 2023 r. w porównaniu do analogicznego miesiąca 2022 r. odnotowano wyłącznie spadki. Obniżyła się produkcja m.in. okien z tworzyw sztucznych (o 14,6 proc.), drzwi z tworzyw sztucznych (o 9,2 proc.). Także drzwi stalowych (o 27,6 proc.) oraz okien aluminiowych (o 18,8 proc). Nie lepiej było w przypadku drzwi z drewna (spadek o 17,9 proc.), jak też szyb zespolonych (-37,0 proc.), chociaż statystycy przyjęli do porównań jedynie pakiety jednokomorowe.
Obniżenie produkcji miało miejsce również w czerwcu, w odniesieniu do maja tego roku. Drzwi z drewna odnotowały spadek o 13,6 proc., stalowe o 23,6 proc., aluminiowe o 13 proc, zaś aluminiowe okna – o 16,7 procent. Produkcja szyb zespolonych jednokomorowych zmniejszyła się o 14,6 procent.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".