Polacy wciąż kupują maszyny, ale spada wartość sprzedaży

Autor: |Data publikacji:

Włosi podliczyli dane na temat eksportu maszyn do drewna. Polskie firmy wciąż kupują maszyny, choć mniej niż w zeszłym roku.

Maszyny do obróbki drewna produkcji włoskiej są jedne z chętniej kupowanych na świecie. Urządzenia są wykorzystywane w branży budowlanej, stolarki otworowej i meblarskiej. Związek Acimall, zrzeszający producentów maszyn do drewna, podliczył wyniki finansowe dotyczące eksportu z pierwszych pięciu miesięcy 2022 r. Według agencji trend jest pozytywny, bo wzrost wartości eksportu jest wyższy o 2,6 proc. w stosunku do danych z analogicznego okresu w roku ubiegłym. Włosi sprzedali w pięciu pierwszych miesiącach maszyny za granicę za kwotę 627,2 mln euro.

Największymi odbiorcami maszyn, patrząc na wartość sprzedaży, są firmy amerykańskie, niemieckie i francuskie. Amerykanie kupili urządzenia za 77,7 mln euro i jest to wzrost o 25 proc. w stosunku do pięciu miesięcy 2021 r., Niemcy zrobili zakupy za 50,2 mln euro, to wzrost o 16 proc., a Francuzi za 49,9 mln euro, to więcej także o 16 proc.

Polska znajduje się na piątym miejscu, jeśli chodzi o największych odbiorców maszyn do obróbki drewna. W pierwszych pięciu miesiącach Polacy kupili maszyny o wartości 35,6 mln euro, co jest jednak niższą wartością w porównaniu do roku ubiegłego, spadek jest na poziomie 12,4 proc.

Jeśli chodzi o największa dynamikę wzrostu, to wyróżniają się tu Indie. Firmy z tego kraju kupiły maszyny o wartości 23,3 mln euro, co oznacza wzrost aż o 86 proc. w stosunku do danych z roku ubiegłego. Z kolei największe spadki w eksporcie notowane są na rynku holenderskim – mowa o 30 proc. niższej wartości eksportu, która wyniosła 17,3 mln euro i belgijskim – spadek o 24 proc. i wartość eksportu 18,9 mln euro.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".