Ceny komponentów okiennych rosną. Oprócz tego pojawił się kolejny problem związany z dostępnością materiałów do produkcji.
Materiały do produkcji okien drożeją od początku tego roku. Dodatkowo dla producentów stolarki niepokojący jest fakt, że ceny rosną co miesiąc. Producenci informują, że w minionych latach podwyżki wprowadzane były raz w roku, a firmy informowane były o tym odpowiednio wcześniej. W tym roku producent dowiaduje się o wyższej cenie praktycznie na fakturze. Firmy wytwarzające stolarkę są zmuszone do podniesienia cen swoich produktów, niektórzy na początku maja już trzeci raz zmieniali cenniki.

Część producentów okien zauważa, że klient na polskim rynku jest skłonny zaakceptować wyższe ceny. Firmy na razie nie mają problemu ze sprzedażą. Jednak pojawia się kłopot z dostępnością komponentów. Na początku maja producenci okien skarżyli się, że na rynku brakuje zespoleń szybowych. Część producentów szyb wprowadziła limity w dostawach. Największy kłopot miały małe firmy, które korzystają z dostaw od jednego producenta szkła i są od niego uzależnione. Średni producenci, którzy kupują szkło od kilku dostawców, łatwiej mogą reagować na limity w zamówieniach. Producenci informowali, że problemy są także z dostępnością komponentów na rynku farb, klejów czy okuć.
Firmy, które eksportują, obawiają się, że przez podwyżki, w dłuższej perspektywie zmniejszy się eksport. Andrzej Kundzicz z firmy CDM, która sprzedaje głównie na rynek francuski tłumaczy, że podwyżki mogą spowodować, że produkty z Polski przestaną być konkurencyjne. Partnerzy handlowi firmy zaczną szukać tańszych produktów w Bułgarii czy Rumunii.
Tekst powstał na podstawie rozmów z handlowcami producentów okien drewnianych.
Zobacz również
Wzrosty w segmencie żaluzji zewnętrznych i rolet
Firma Hella, dostawca technik osłonowych, podsumowała miniony rok pod względem handlowym. Przedsiębiorstwo w tym okresie osiągnęło najwyższe w historii wyniki ze sprzedaży.
Lamilux zbliżył się do granicy 400 mln euro
Grupa Lamilux osiągnęła dwucyfrowe wzrosty przychodu w sezonie 2022. Dla specjalizującej się w produkcji świetlików dachowych firmy były to rekordowe wyniki.
Sanok Rubber zakończył 2022 r. wzrostem sprzedaży
Sanok Rubber podsumował 2022 r. pod kątem handlowym. Spółka osiągnęła niemal 20-procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu do 2021 r.