Optymizm pomimo pesymizmu konsumentów

Autor: |Data publikacji:

Najnowsze wydanie Biuletynu Kwartalnego CAB* poza informacjami o aktualnej sytuacji sprzedażowej w branży stolarki, przynosi również wiadomości o optymizmie konsumenckim.

Wskaźnik optymizmu ma przełożenie na decyzje zakupowe konsumentów, w tym na plany remontowe i zakupy okien i drzwi. W opracowaniu Centrum Analiz Branżowych przeczytać możemy m.in.: „w listopadzie 2021 roku Polacy oceniali poziom dokonywania ważnych zakupów na -15,6 w skali od -100 do 100. Oceny są zatem najsłabsze od maja. (..) Polacy mniej optymistycznie niż przed pandemią prognozują jak zmieni się zasobność ich portfeli w nadchodzących 12 miesiącach. Także tu w październiku i listopadzie nastroje wyraźnie się pogorszyły”.

Gorsze nastroje konsumentów skutkują zazwyczaj mniejszymi zakupami, jednak tej jesieni jest inaczej. Październikowe badanie konsumenckie GfK Polonia przynosi informacje, że choć 73 proc. Polaków rzeczywiście deklaruje oszczędzanie na podstawowych zakupach, to jednocześnie duża część z nich chce wydawać pieniądze na dobra trwałe. 62 proc. badanych zapowiada wzrost takich wydatków, z czego aż 29 proc. określa ten wzrost jako „znaczny”. Rok temu mówiło tak tylko 8 proc. badanych, a zaledwie 29 proc. w ogóle miało zamiar wydawać na produkty w kategorii „dobra trwałe”. Taka zmiana postaw wiązana jest z postępującą inflacją, a dyrektor GfK Polonia, pani Dominika Grusznic-Drobińska, tłumaczy to następująco:

Konsumenci przewidują, że w praktyce i tak wydadzą więcej pieniędzy, zarówno na codzienne potrzeby, jak i na dobra trwałe. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać sprzeczne, ale wszystko wskazuje na to, że jesteśmy po prostu świadomi tego, że rosnąca inflacja mocno uderzy w nasze portfele.

Choć wskaźniki optymizmu konsumenckiego, wskazują na znaczny pesymizm, a więc na mniejszą skłonność do podejmowania decyzji o zakupie dóbr trwałych, w tym okien czy drzwi, to branża okienno-drzwiowa może być spokojna. Tym razem zamiast okładać swoje decyzje remontowe, Polacy będą je przyspieszać, sięgając nawet do oszczędności, w obawie o rosnące ceny. Kto ma oszczędności i potrzeby remontowe, ten wciąż będzie remontował.

*OKNA I DRZWI biuletyn kwartalny – III kwartał 2021, CAB, listopad 2021

Zobacz również

Fakro, Stollar i Wital wspierają lokalny sport, Drutex z nowym międzynarodowym sponsoringiem?

Fakro, Stollar i Wital wspierają lokalny sport, Drutex z nowym międzynarodowym sponsoringiem?

Zaledwie dwa tygodnie temu pisaliśmy o wsparciu, jakiego udzielają firmy z branży stolarki okienno-drzwiowej w rozwój sportu, a tymczasem w w ostatnich dniach o przedłużeniu umów sponsorskich poinformowały Fakro, Stollar i Wital. Ponadto dochodzą słuchy, że swoją ekspansję na europejskim rynku kontynuować ma Drutex.

Podziękowania właścicieli Eko-Okien

Podziękowania właścicieli Eko-Okien

Mateusz i Katarzyna Kłosek, do których należy największy producent stolarki w Polsce - Eko-Okna, opublikowali krótkie oświadczenie z podziękowaniami.

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer otworzył nową międzynarodową siedzibę

Swisspacer w lipcu otworzył swoją nową międzynarodową siedzibę. Mieści się ona w miejscowości Lengwil w Szwajcarii.