Niemiecka gospodarka kurczy się

Autor: |Data publikacji:

Według prognozy Instytutu IFO (Instytut Badań Ekonomicznych im. Leibniza na Uniwersytecie w Monachium), produkcja gospodarcza Niemiec skurczy się w tym roku o 0,4 procent. To więcej niż prognozowano wiosną, wówczas oczekiwano spadku o zaledwie 0,1 procent.  

Również odnośnie do przyszłego roku naukowcy z instytutu musieli zweryfikować swoje oceny. Wprawdzie przewidują oni wzrost, ale ma wynieść 1,5 proc., wobec spodziewaych 1,7 procent. Inflacja będzie zatem powoli spadać; z 6,9 proc. w 2022 r. do 5,8 proc. w tym roku, a następnie do 2,1 proc. w 2024 r.

Timo Wollmershäuser, szef ekonomiczny IFO:

Niemiecka gospodarka bardzo powoli wychodzi z recesji. Z powodu wysokiej inflacji konsumpcja prywatna spadnie w tym roku o 1,7 procent. Ponownie wzrośnie dopiero w 2024 r. – o 2,2 procent.

Naukowcy nie mają też dobrych wieści dla budownictwa. W ubiegłym roku inwestycje w tym segmencie gospodarki zmniejszyły się o 1,8 procent. Według prognoz w tym roku będzie to -2,2 proc., zaś w przyszłym aż -3,2 procent. W IFO przewidują też dalszy spadek popytu na usługi budowlane z powodu bardzo wolnego spadku cen i nadal wysokiego oprocentowania kredytów.

Zobacz również

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

„Czyste Powietrze” winne miliony złotych. Wykonawcy protestują

Fala protestów w związku z nierozliczonymi umowami w ramach programu „Czyste Powietrze”. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zalega z wypłatami pojedynczym firmom nawet po kilkadziesiąt milionów złotych.

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Forum Webinar 2025 #1 – poznaj nowości na sezon 2025

Już 15 maja pierwsze w tym roku spotkanie online w ramach Forum Webinar. Wydarzenie będzie poświęcone prezentacji nowości produktowych przygotowanych przez dostawców i producentów na sezon 2025.

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu

Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.