Choć koniunktura w lipcu była na zbliżonym poziomie do czerwca, najwyższy pesymizm panuje w Polsce wśród firm budowlanych. W Niemczech z kolei odnotowywana jest fala rezygnacji z wielu projektów budowlanych.
Jak wynika z ostatnich danych GUS, wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury (NSA) kształtuje się na poziomie niższym lub zbliżonym do prezentowanego w ubiegłym miesiącu. Okazuje się jednak, że największym pesymizmem charakteryzują się firmy z sekcji przetwórstwa przemysłowego (NSA na poziomie -15,6) oraz budownictwa (NSA na poziomie -15,2).
W lipcu podmioty z sektora budownictwa najbardziej odczuwają też skutki wojny w Ukrainie i jej skutki dla prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, gdyż 25,8 proc. respondentów określiło je jako poważne. Branża budowlana najczęściej wskazywała na wzrost kosztów (czynnik ten wymieniło 84,1 proc. ankietowanych) oraz zakłócenia w łańcuchu dostaw (50,9 proc. wskazań respondentów).
Również w Niemczech nastroje w budownictwie nie są najlepsze. Nadal wiele projektów budowlanych jest tam odwoływanych, a odsetek poszkodowanych przez ten fakt firm nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. W lipcu 11,5 proc. firm budowlanych odczuło skutki odwoływanych projektów, gdy w czerwcu odsetek ten wyniósł 12,3 proc. Z danych instytutu Ifo wynika również, że powodów takiego stanu rzeczy należy szukać w rosnących kosztach budowy, wysokich stopach procentowych i zmniejszonych możliwości finansowania projektów. Fala rezygnacji z projektów budowlanych notowana jest w Niemczech od kwietnia.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".