Narodowy Program Mieszkaniowy to rządowy projekt wspierania budownictwa. Jednym z jego elementów jest program Mieszkanie Plus. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przedstawiło właśnie raport z jego realizacji.
Program Mieszkanie Plus miał ułatwić wielu Polakom zamieszkanie we własnym domu. W skrócie, pomysł był taki, by wybudować z pieniędzy publicznych mieszkania na wynajem, z niższym czynszem niż obowiązujące na rynku. Dodatkowo zakładano, że najemca będzie mógł stać się właścicielem wynajmowanej nieruchomości. Według zapowiedzi Ministerstwa program miał kilka celów, oprócz wprowadzenia na rynek nowych mieszkań, także miał przyczynić się do większego popytu na rynku budowlanym. Oznacza to, że w sytuacji, gdy pojawi się gorsza koniunktura w budownictwie, program rządowy miał zapewnić zlecenia na prace dla firm budowlanych.
Ministerstwo podsumowało 7 listopada tegoroczne efekty działania programu Mieszkanie Plus. W 2019 r. w całej Polsce wybudowano 909 mieszkań, natomiast 1,9 tys. jest w budowie. Następnych 18 tys. mieszkań jest projektowanych, kolejne 25,6 tys. oczekuje na decyzje inwestycyjne, zaś w toku analiz znajduje się blisko 23,8 tys. mieszkań.
W programie Mieszkanie Plus do budowy domów wykorzystane będą grunty należące do Skarbu Państwa. Z tego powodu powstał Krajowy Zasób Nieruchomości (KZN), jest to rodzaj banku ziemi. W ramach KZN wykonano 500 tys. analiz gruntów, z których wybranych zostało 500 lokalizacji. Na tych lokalizacjach ma powstać 63 tys. mieszkań.
Czy program Mieszkanie Plus wpłynął na zwiększenie popytu na materiały budowlane w Polsce? W tym roku wybudowano kilkaset mieszkań, zatem w skali kraju wpływ na branżę był niewielki. Jeśli chodzi o budynki, które powstaną, to trudno powiedzieć, jakiej będą kubatury i jak duże będzie zapotrzebowanie na materiały budowlane.
Czy producenci okien powinni oczekiwać zwiększonego popytu na swoje produkty? Jak szacuje CAB, do 63 tys. mieszkań w różnej fazie inwestycji będzie zamontowanych około 200 tys. okien. Tyle, że prawdopodobnie ta sprzedaż rozłoży się na więcej niż jeden sezon. Wpływ programu na kondycję branży jest więc znikomy.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".