W dniach 19-22 listopada w Mediolanie odbyły się targi Made Expo, które obfitowały w charakterystyczne dla rynków Europy południowo-zachodniej rozwiązania osłon, progów okiennych i drzwi, których nie powstydziłby się sam rzeźbiarz Donatello.
Drzwi pivot i monumentalne wejścia
Nie do końca rozumiem fenomenu drzwi typu pivot, poza ich bezdyskusyjnym kunsztem technicznym i precyzją wykonania, które szczerze doceniam. Ich sprzedaż w Polsce pozostaje raczej marginalna, ale „nie wypada” dziś nie mieć takiego produktu w portfolio systemodawcy.
Rzadko zachwycam się też odważnymi formami i kolorami, bo często okazują się niepraktyczne, a momentami wręcz przekombinowane. Trzeba jednak przyznać, że nigdzie nie pasują tak dobrze jak właśnie do światowej stolicy mody, Mediolanu.
Na Made Expo odwaga w projektowaniu niebanalnych kształtów świetnie łączyła się z monumentalną formą wysokich i szerokich drzwi, doskonale eksponując możliwości inżynieryjne producentów. Stoiska firm produkujących drzwi były przepełnione krzykliwymi wzorami, dekorami imitującymi korten, beton czy stal, ale też ciepłym drewnem. Nie brakowało w nich elektroniki i zamków motorycznych.
Znana z tego typu rozwiązań firma Pirnar z pewnością odczuwała konkurencję Drutexu, który imponował gościom drzwiami pivot o wysokości około 4500 mm z serii D-Art Line. Nie mniejszą uwagę przyciągała także brama segmentowa D-Gate, która po premierze w Monachium doczekała się kolejnych systemów prowadzenia i szeregu udogodnień montażowych. Podjąłem nawet zakład, że da się ją zamontować w godzinę – z przerwą na kawę. Na szali stoi dobry szampan, więc z przebiegu tego wyzwania z pewnością jeszcze zdam relację😊
Rolety, pergole i odchudzone profile
Targi, z uwagi na charakterystykę rynku włoskiego, były również pełne systemów roletowych nadstawnych, zabudów casonetto oraz nowoczesnych, lekkich okiennic. Produkty, których praktycznie nie zobaczymy na targach w Polsce, a co najwyżej na wydarzeniach w krajach DACH, we Włoszech były absolutnie nie do pominięcia. Nie inaczej było z pergolami, markizami oraz żaluzjami.
Praktycznie wszyscy producenci i dostawcy profili okiennych prezentowali „odchudzone” konstrukcje z PCW o głębokości 76–78 mm oraz lekkie systemy przesuwne pod pakiety dwuszybowe. Warto w tym miejscu wspomnieć firmę Decco, która pokazała jako nowość system casonetto oraz 5-komorowy profil 84MD o głębokości 81 mm, zaprojektowany z myślą o rynkach włoskim, francuskim i hiszpańskim.
Nowości nie zabrakło również na stoisku firmy Pasedo, dostawcy systemów dla producentów bram. Zainteresowanie budził między innymi uproszczony system konstrukcji różnych typów prowadzeń, w którym dzięki zastosowaniu wspólnych elementów udało się znacząco ograniczyć stany magazynowe. Jak zaznaczali przedstawiciele firmy, liczba małych producentów bram nieustannie rośnie, a rynek włoski w tym segmencie staje się coraz bardziej rozdrobniony.
Hybrydowa stolarka wkracza na salony
Poszukując motywu przewodniego wśród wystawców, natknąłem się na oryginalne zastosowanie granulatu PCW z odzysku, który stanowił wypełnienie ościeżnicy i skrzydła zamiast tradycyjnych komór i wzmocnienia stalowego. Co ciekawe, rozwiązanie to wcale nie przełożyło się na spektakularną poprawę parametru Uf (0,75 W/m²K).
Znacznie częściej rzucało mi się w oczy mocno eksponowane hasło „hybryda”. Mam nieodparte wrażenie, że było ono nadużywane. Jestem jednak przekonany, że konkurentom szczęki opadną, gdy w Norymberdze zapoznają się z polską myślą technologiczną i prototypami, które szykują kolejni systemodawcy. Na czele tego wyścigu jest Aluron, choć peleton pozostaje długi, a podjazdy – wyczerpujące. Pozostałe ekipy pracujące z aluminium również nie próżnują, dlatego spodziewam się, że będzie to jeden z ważniejszych tematów w Norymberdze.
W Mediolanie mianem hybrydy i rewolucji określano między innymi drzwi PCW z panelem nakładkowym. Kolejnym „hybrydowym” rozwiązaniem był profil PVCW włoskiej firmy Innova z aluminiowym rdzeniem (choć trafniej byłoby mówić o zespolonym na stałe wzmocnieniu). Rozwiązanie to ma swoje wady, chociażby w obszarze łączenia naroży, ale trzeba przyznać, że sam proces jednoczesnego wytłaczania dwóch materiałów w jednym profilu jest intrygujący.
Następne „hybrydy” to już dobrze znane systemy nakładkowe, charakterystyczne dla rynków szwajcarskiego czy austriackiego, więc bez większych zaskoczeń. Temat hybryd i poszukiwania nowych technologii w tym obszarze jest bez wątpienia aktualny, jednak na Made Expo trudno było dostrzec w tych rozwiązaniach prawdziwy przełom.
Kluczowa jest lokalizacja
Choć część ogólnobudowlaną ulokowano zaledwie w czterech halach, a stolarkę budowlaną w dwóch z nich, zakres prezentowanych produktów był bardzo szeroki. O ile pierwszego dnia można się było obawiać o frekwencję, o tyle w kolejnych odwiedzający dopisali.
Wystawcy z pewnością mogą zaliczyć targi do udanych, jednak dla oceny całej inwestycji kluczowe okazało się miejsce na hali. Układ komunikacji wyraźnie sprzyjał firmom zlokalizowanym z przodu, w pobliżu bramek wejściowych. Ci, którzy znaleźli się głębiej, w bocznych ciągach i korytarzach, mieli znacznie trudniejsze zadanie, by przyciągnąć uwagę odwiedzających.
Potwierdza to frekwencja i sposób wykorzystania targów przez firmę Pagen, która mimo stosunkowo skromnej (na tle sąsiadującego Drutexu) ekspozycji, prawdopodobnie zaliczy je do bardzo udanych. Na stoisku małopolskiego producenta można było zapoznać się z popularnymi, sprawdzonymi rozwiązaniami bazującymi na profilach Salamander evolutionDrive, Schüco Focusing czy Aluron AS 75. Pagen postawił więc wyraźnie na cieńsze konstrukcje, w pełni odpowiadające wymaganiom rynku włoskiego. Targi były również dobrą okazją do zaprezentowania nowych członków zespołu eksportowego szerokiemu gronu klientów.
W tym kontekście tym bardziej szkoda lokalizacji stoiska firmy Defor. Jej ekspozycja, obejmująca między innymi system aluplast NEO View z ukrytym skrzydłem, szerokie drzwi podnoszono-przesuwne o głębokości 85 mm, a także narożniki okien aluminiowych i fasad, z powodzeniem obroniłaby się wśród największych wystawców. Wierzę jednak, że najbardziej dociekliwi odwiedzający dotarli również do tych rozwiązań.
Widoczna konkurencja
Ciekawostką, a jednocześnie poważnym konkurentem dla wystawców z Polski okazała się niepozornie brzmiąca firma Windows Style z włoską flagą w logotypie. Pod barwami bazylii, mozzarelli i pomidorów (czy znacie kogoś, kto nie lubi caprese?!) kryje się bowiem producent z południowo-zachodniej Ukrainy, eksportujący do Włoch okna na profilach WDS z okuciami Winkhaus, a także drzwi stalowe pod marką Aplot.
Firma reprezentowana była przez samego właściciela grupy, co poza oczywistymi argumentami, bardzo przypomina mi początki ekspansji polskich producentów, o której sam mogłem co najwyżej słuchać z opowieści. Producent wzbudzał duże zainteresowanie i ciekawość odwiedzających, a po pierwszym, bardzo dobrym wrażeniu wizualnym dysponował mocnym argumentem w postaci niższej od polskich wytwórców ceny oraz rozpoznawalnych europejskich systemów. Jak udało mi się potwierdzić, jest również bardzo aktywny na rynku polskim, zarówno poprzez partnerów handlowych, jak i bezpośrednią sprzedaż na inwestycje deweloperskie od Pomorza po Dolny Śląsk.
Podsumowując, oceniam targi bardzo pozytywnie, ale jest to jednak wydarzenie dość wąsko ukierunkowane na rynki Europy południowo-zachodniej. Mam też poczucie, że wszyscy czekają z najciekawszymi produktami na przyszłoroczne targi Fensterbau. I szczerze mówiąc, bardzo na to liczę, bo jeśli w Norymberdze nie zobaczymy przełomowych premier, to będzie można naprawdę zwątpić.
Zobacz również
Znamy laureatów Builder Super Power 2025
Zakończyła się kolejna edycja wyróżnień Builder Super Power 2025. Wśród laureatów znaleźli się przedstawiciele firm związanych z branżą stolarki budowlanej.
Velux Polska świętuje 35-lecie
W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.
Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?
Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.












