Kongres Stolarki Polskiej za nami

Autor: |Data publikacji:

W dniu 26 maja w Warszawie odbył się Kongres Stolarki Polskiej, organizowany przez Związek Polskie Okna i Drzwi. Była to już 12. edycja tej imprezy. Głównymi tematami spotkania były: sytuacja gospodarcza, ekologia oraz marketing.

Dwunaste spotkanie branżowe Kongres Stolarki Polskiej odbyło się 26 maja 2022 roku w stołecznym DoubleTree by Hilton Hotel & Conference Centre Warsaw. W spotkaniu wzięło udział ponad 200 uczestników. Na początku spotkania Ivan Bogdan z ukraińskiego oddziału firmy Winkhaus opowiedział o dramatycznej sytuacji w swoim kraju, który został zaatakowany przez Rosję 24 lutego 2022 roku. W bardzo osobistym wystąpieniu opowiedział też o swoich kolegach z firmy, którzy walczą na froncie oraz o swoim zaangażowaniu w pomoc dla walczących. Pracownik Winkhaus Ukraina zbiera datki, sprzęt medyczny, wyposażenie wojskowe (m.in. buty) i przekazuje je ukraińskim żołnierzom. Można wesprzeć go w tych działaniach (kontakt: Info.ivobogdan@gmail.com). Jego wzruszające wystąpienie spotkało się z owacjami na stojąco.

Następnie nadszedł czas na wystąpienia ekspertów oraz przedstawicieli branży, którzy omawiali sytuację gospodarczą, wyzwania stojące przed branżą, problemy sektora budowlanego oraz zagadnienia marketingowe. Niestety temat wojny w Ukrainie przejawiał się w większości wystąpień, podobnie zresztą jak inflacji oraz spadającego popytu. Obawy branży w tym zakresie potwierdził znany ekonomista, prof. Witold Orłowski, a prof. Waldemar Rogowski pokazał, w jak trudnym otoczeniu gospodarczym funkcjonuje obecnie polski biznes. Choć na kongresie padło wiele pytań nurtujących branżę, nie sposób było jednak usłyszeć konkretne odpowiedzi, a wszystko za sprawą zbyt wielkiej ilości zmiennych, z jakimi zmaga się obecnie biznes. Podkreślali to eksperci na scenie, ale starali się przedstawić możliwe scenariusze rozwoju sytuacji.

Jak kongres oceniają jego uczestnicy? Zebraliśmy kilka opinii na temat 12. edycji tej imprezy:

Marek Sprengel, Awilux:

Omówione zostały perspektywy, o których w branży mówi się cały czas. Podparte to było autorytetami występujących. Śledzę te wszystkie trendy na bieżąco, bo są to w większości zagrożenia, których nasze pokolenie, czy nawet pokolenie naszych rodziców, pracujących w tej branży, nigdy nie doświadczyło w takim stopniu. Eksperci w zasadzie potwierdzili nasze obawy i teraz kluczową kwestią jest to, jak się na to przygotujemy. Jest zbyt dużo niewiadomych, by to wiedzieć dokładnie, ale dużą rolę odegrają na pewno rządy, które będą stymulować rozwój gospodarki.

Dariusz Marczuk, Dormakaba:

Na kongresie sporo było o obawach i o tym co się dzieje pod kątem ekonomicznym – o dostępności materiałów i o tym, czy popyt i podaż nam się równoważą. Ten kryzys się niestety w wypowiedziach ekspertów przewijał. Pojawiły się jednak opinie, że firmy, które są mocne i dobrze przepracowały ostatni okres, powinny sobie z tymi wyzwaniami poradzić. Były też rozmowy o tym, jak sobie poradzić marketingowo, powrócił temat digitalu i salonów i jak się powinny te kanały wzajemnie uzupełniać. Było to dość ciekawe. Podczas kongresu nie padły konkretne wskazówki dla branży, ale teraz chyba trudno o takie, bo stykamy się obecnie z sytuacją, która się jeszcze nigdy nie wydarzyła w historii. Każda firma musi sobie to przepracować i jakoś przejść ten okres pełen wyzwań.

Przemysław Ciechanowski, Glasslift:

Kongres był nastawiony na to, czego potrzebuje branża. Prowadzący starali się odpowiedzieć na pytania odnośnie wojny, inflacji, problemów rynkowych, perspektyw i starali się rozwiać wątpliwości i obawy branży, które się obecnie pojawiają. Na pewno był problem z konkretnymi odpowiedziami, bo nawet prelegenci nie potrafili odpowiedzieć konkretnie, ale nie ma się temu co dziwić, bo nie wiemy co będzie jutro – mamy wojnę, jest inflacja, pojawiła się masa zmiennych. Cała branża jest w sytuacji niepewnej, więc ciężko wymagać od analityków, by powiedzieli, czy będzie dobrze czy źle. Cieszy mnie, że  prelegenci przedstawiali jednak w swoich wystąpieniach zarówno wariant pozytywny jak i negatywny. Przedsiębiorcom pozwala to założyć dwa scenariusze i przygotować się na różne sytuacje. To pierwszy kongres od pandemii, więc wszyscy byli też spragnieni relacji między sobą, wiele rozmów odbywało się w kuluarach.

 

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".