Polska w 2022 r. stała się światowym liderem eksportu okien i drzwi, wyprzedzając tym samym Chiny. Odpowiadała za 19,6 proc. światowego eksportu, podczas gdy udział Chin wyniósł 18,8 proc.
W ubiegłym roku światowy eksport okien i drzwi wyniósł 21,85 mld dol. Blisko 50 proc. należało do trzech państw: Polski, Chin i Niemiec. Z kolei producenci z UE wyeksportowali za blisko 12,6 mld EUR, z czego 76,5 proc. stanowiła sprzedaż wewnątrz Wspólnoty. Wartość polskiego eksportu okien i drzwi wyniosła prawie 4 mln euro.
Najwięcej za granicą jest sprzedawanych naszych okien i drzwi z tworzyw sztucznych – 52,6 proc. polskiego eksportu stolarki. W 2022 roku była to wartość nieco ponad 2 mln euro, co jednocześnie było wynikiem 5-krotnie lepszym od Rumuni, zajmujące drugie miejsce w tych porównaniach. Na kluczowy rynek europejski, czyli niemiecki, trafiły wyroby za ponad 1 mln euro. Natomiast na najważniejszy rynek pozaeuropejski, do USA, sprzedano okna i drzwi za 80,2 mln euro (o 100,0 proc. więcej niż w roku 2021).
W tym roku sytuacja jednak uległa zmianie. Według wstępnych danych GUS w I poł. 2023 r. Polska wyeksportowała okna i drzwi za 1895,3 mln euro – o 1,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku.
Stawiają na eksport
Niemniej cały czas wiele polskich producentów stolarki budowlanej dużą część zysków czerpie z eksportu. I liczba tych przedsiębiorstw rośnie, a niektórzy rozszerzają ekspansję na kolejne rynki. W tym na duży i chłonny rynek amerykański, wchodzą nań lub umacniając swoją obecność. Eko-Okna np. skupiają się na dopasowaniu oferty do tamtejszych oczekiwań. Stolarka jest w tym przypadku wytwarzana na bazie profili charakterystycznych dla USA.
Zagraniczne rynki nie są obce nie tylko producentom stolarki, ale też jej dostawcom oraz firmom zajmującym się montażem. Przykładowo Okna Nowak od lat koncentrują się na współpracy z krajami DACH, ograniczając swoje usługi do tego regionu.
Na czym można wygrać?
Jeszcze w ubiegłym roku istotnym argumentem w przewadze eksportowej polskich firm były koszty pracy – niższe niż w wielu krajach. Obecnie ta sytuacja się zmienia. Z danych GUS wynika, że w I kwartale 2023 r. średnie wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 3 proc. wobec ostatniego kwartału 2022. Jednocześnie jest to wzrost o 14 proc. r/r.
Natomiast koszty pracy rosną też w innych krajach unijnych. Dla porównania, odnosząc do roku 2022, w Polsce średni godzinowy koszt pracy wyniósł 12,5 euro. Wyprzedziły nas pod tym względem: Czechy (16,4 euro), Słowacja (15,6 euro) czy Litwa (13,1 euro). Mniejsze były na Węgrzech (10,7 euro), w Rumunii (9,5 euro) i Bułgarii (8,2 euro).
Sytuacja w polskim eksporcie okien szybko zmienia się, stawiając przed firmami kolejne wyzwania. Jednym z najnowszych tematów, z którymi będzie się musiała zmierzyć, jest decyzja rządu Niemiec. Ogłosił on rezygnację z obowiązku modernizacji mieszkań i wymagań dotyczących efektywności energetycznej przy budowie nowych domów. Argumentami są m.in. konieczność ożywienia budownictwa oraz chwilowa nieopłacalność budowy zgodnie z wymaganiami związanymi z ekologią i klimatem.
Tym bardziej więc teraz jest odpowiedni czas na wypracowanie nowych przewag konkurencyjnych w walce o klientów zachodnioeuropejskich. Dotychczasowe przewagi konkurencyjne, nie tylko koszty pracy, ale też głód sukcesu czy elastyczność, świetnie wykorzystały firmy z branży stolarki. I dlatego w trakcie Ogólnopolskiego Forum Stolarki 2023 będzie też mowa o tym, co powinno być motorem napędowym naszej branży w kolejnych 20 latach i jak budować przewagi konkurencyjne.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".