Miniony rok podliczyła szwedzka spółka Inwido, do której należy m.in. polska Sokółka. Inwido to jeden z większych producentów stolarki drewnianej w Europie.
Firma podliczyła rok 2023 pod kątem handlowym. Osiągnęła sprzedaż netto w wysokości 8,97 mld koron (ok. 3,43 mld zł) w stosunku do 9,54 mld koron (ok. 3,65 mld zł) w roku 2022. Jest to więc spadek o ok. 6 proc. Niższy jest także wynik EBITA – w zakończonym roku wyniósł 1,02 mld koron w stosunku do 1,09 mld koron w roku 2022.
W minionym roku spółka odnotowała gwałtowny spadek wolumenu sprzedaży. Związany był on z mniejszą liczbą zamówień z nowego budownictwa i był najbardziej widoczny w czwartym kwartale. Sprzedaż netto wyniosła wówczas 2,27 mld koron (ok. 869 mln zł) i była niższa o 13 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2022 r. Według zarządu Inwido, w krótkiej perspektywie rynek pozostanie trudny, z niewielką aktywnością w segmencie nowego budownictwa. Jednak pojawiają się pozytywne sygnały na rynku, w tym ten, że stopy procentowe prawdopodobnie nie będą już rosły, spada także inflacja.
Peter Welin, prezes Inwido, jest optymistycznie nastawiony, jeśli chodzi o długoterminową perspektywę:
Prognozy pozostają pozytywne, a zielona transformacja sprzyja wzrostowi. Istnieje duże zainteresowanie efektywnością energetyczną, zarówno wśród konsumentów, jak i polityków. Wyraźne dążenie UE do poprawy charakterystyki energetycznej nieruchomości w nadchodzących latach oznacza, że nadal istnieją korzystne możliwości rozwoju dla energooszczędnych okien i drzwi.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".