Internet głównym źródłem informacji o oknach

Red.: |Data publikacji:

Jeszcze kilka lat temu droga klienta od wyboru do zakupu okien była bardzo przewidywalna. Kupujący zdobywał informacje o produkcie w salonie sprzedażowym lub markecie budowlanym, a następnie, po jakimś czasie, w tym samym miejscu dochodziło do transakcji. Jednak w ostatnich latach, szczególnie od momentu ogłoszenia epidemii, wyraźnie na znaczeniu zyskała sprzedaż przez internet. W kwietniu udział sprzedaży online w całej sprzedaży detalicznej wzrósł do blisko 11 proc. A jakie znaczenie internet ma dla sprzedaży okien?

Internet stał się głównym źródłem informacji o oknach
Internet stał się głównym źródłem informacji o oknach

Gdzie szukamy informacji o oknach?

Przed zakupem okna najważniejszym jest zrobić jak najlepsze rozeznanie, tak by dokonać optymalnego wyboru. Jak wynika z raportu Centrum Analiz Branżowych „Jak Polacy kupują okna?”, 65 proc. klientów szuka informacji o oknach w internecie. Z tego źródła korzystają zarówno starsi, jak i młodsi, jednak jeśli chodzi o narzędzia różnice są większe. Osoby poniżej 40 roku życia zdecydowanie częściej szukają informacji w mediach społecznościowych oraz są bardziej podatni na reklamy w sieci. Starsi (40+) z kolei korzystają z wyszukiwarek, a wiedzę czerpią ze stron producentów, ale też z niektórych, bardziej zaawansowanych witryn ich dilerów.

Wzrost znaczenia internetu widać po spadku wizyt w salonach okiennych. Bezpośrednio w punktach sprzedaży  informacji szuka już jedynie 37 proc. kupujących, którzy zazwyczaj przed podjęciem decyzji odwiedzają 2 lub 3 sklepy. Zaledwie co piąty klient podejmuje decyzję o zakupie już po pierwszej wizycie.

Zakup okna, czyli klasyczny efekt ROPO

Optymalną sytuacją jest, gdy oba kanały sprzedaży uzupełniają się. W przypadku branży okiennej można zauważyć efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli sytuacja w której klient wyszukuje informacje na temat produktu lub usługi w internecie, a następnie dokonuje decyzji zakupowej i finalizuje ją w sklepie stacjonarnym, czyli offline. 

Jak wynika z raportu „Jak Polacy kupują okna?”, 80 proc. klientów zamawia okna samodzielnie w stacjonarnych punktach sprzedaży, a przez internet okna kupiło 8 proc., co nie jest jeszcze wysokim wynikiem, ale nie odbiega od normy dla całego rynku. Wśród pytanych nabywców okien 24 proc. przyznało, że rozważało zakup online, jednak z różnych powodów nie zdecydowali się na to. Najczęściej wskazywaną przyczyną rezygnacji były chęć obejrzenia produktu na żywo oraz zbyt wysokie koszty zakupu online. Znaczenie mają również obawy o transport i ogólnie brak zaufania do zakupów w sieci.

Widać, że zakup okna jest dla Polaków na tyle ważną decyzją zakupową, że przed dopięciem transakcji wciąż jeszcze wolą osobiście, „na żywo”, upewnić się o słuszności swoich wyborów. Jednak wyborów tych dokonują przede wszystkim na bazie informacji znalezionych w internecie. Więcej ciekawych informacji na ten temat znajdziecie w raporcie Centrum Analiz Branżowych „Jak Polacy kupują okna?”.

Zobacz również

Spadek zamówień na drzwi po dobrym półroczu

Spadek zamówień na drzwi po dobrym półroczu

Producenci stolarki w różny sposób przygotowują się na trudniejszy okres na rynku. Perfectdoor postawił na integrację procesów produkcyjnych i ochronę miejsc pracy.

Glasstec 2022 – zobacz naszą fotorelację

Glasstec 2022 – zobacz naszą fotorelację

Za nami targi Glasstec 2022 - to wiodąca na świecie impreza branży szklarskiej, która odbyła się po raz pierwszy po czteroletniej przerwie.

Partnerstwo na trudniejszy czas

Partnerstwo na trudniejszy czas

Dormakaba, światowy potentat w zakresie systemów zabezpieczeń i kontroli dostępu oraz wrocławska firma Polsystem, oferująca systemy kontroli czasu pracy, kontroli dostępu i urządzenia je obsługujące, nawiązały ostatnio współpracę produktową.

1