Internet głównym źródłem informacji o oknach

Autor: |Data publikacji:

Jeszcze kilka lat temu droga klienta od wyboru do zakupu okien była bardzo przewidywalna. Kupujący zdobywał informacje o produkcie w salonie sprzedażowym lub markecie budowlanym, a następnie, po jakimś czasie, w tym samym miejscu dochodziło do transakcji. Jednak w ostatnich latach, szczególnie od momentu ogłoszenia epidemii, wyraźnie na znaczeniu zyskała sprzedaż przez internet. W kwietniu udział sprzedaży online w całej sprzedaży detalicznej wzrósł do blisko 11 proc. A jakie znaczenie internet ma dla sprzedaży okien?

Internet stał się głównym źródłem informacji o oknach
Internet stał się głównym źródłem informacji o oknach

Gdzie szukamy informacji o oknach?

Przed zakupem okna najważniejszym jest zrobić jak najlepsze rozeznanie, tak by dokonać optymalnego wyboru. Jak wynika z raportu Centrum Analiz Branżowych „Jak Polacy kupują okna?”, 65 proc. klientów szuka informacji o oknach w internecie. Z tego źródła korzystają zarówno starsi, jak i młodsi, jednak jeśli chodzi o narzędzia różnice są większe. Osoby poniżej 40 roku życia zdecydowanie częściej szukają informacji w mediach społecznościowych oraz są bardziej podatni na reklamy w sieci. Starsi (40+) z kolei korzystają z wyszukiwarek, a wiedzę czerpią ze stron producentów, ale też z niektórych, bardziej zaawansowanych witryn ich dilerów.

Wzrost znaczenia internetu widać po spadku wizyt w salonach okiennych. Bezpośrednio w punktach sprzedaży  informacji szuka już jedynie 37 proc. kupujących, którzy zazwyczaj przed podjęciem decyzji odwiedzają 2 lub 3 sklepy. Zaledwie co piąty klient podejmuje decyzję o zakupie już po pierwszej wizycie.

Zakup okna, czyli klasyczny efekt ROPO

Optymalną sytuacją jest, gdy oba kanały sprzedaży uzupełniają się. W przypadku branży okiennej można zauważyć efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli sytuacja w której klient wyszukuje informacje na temat produktu lub usługi w internecie, a następnie dokonuje decyzji zakupowej i finalizuje ją w sklepie stacjonarnym, czyli offline. 

Jak wynika z raportu „Jak Polacy kupują okna?”, 80 proc. klientów zamawia okna samodzielnie w stacjonarnych punktach sprzedaży, a przez internet okna kupiło 8 proc., co nie jest jeszcze wysokim wynikiem, ale nie odbiega od normy dla całego rynku. Wśród pytanych nabywców okien 24 proc. przyznało, że rozważało zakup online, jednak z różnych powodów nie zdecydowali się na to. Najczęściej wskazywaną przyczyną rezygnacji były chęć obejrzenia produktu na żywo oraz zbyt wysokie koszty zakupu online. Znaczenie mają również obawy o transport i ogólnie brak zaufania do zakupów w sieci.

Widać, że zakup okna jest dla Polaków na tyle ważną decyzją zakupową, że przed dopięciem transakcji wciąż jeszcze wolą osobiście, „na żywo”, upewnić się o słuszności swoich wyborów. Jednak wyborów tych dokonują przede wszystkim na bazie informacji znalezionych w internecie. Więcej ciekawych informacji na ten temat znajdziecie w raporcie Centrum Analiz Branżowych „Jak Polacy kupują okna?”.

Zobacz również

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Znamy laureatów Builder Super Power 2025

Zakończyła się kolejna edycja wyróżnień Builder Super Power 2025. Wśród laureatów znaleźli się przedstawiciele firm związanych z branżą stolarki budowlanej.

Velux Polska świętuje 35-lecie

Velux Polska świętuje 35-lecie

W piątek 21 listopada mieliśmy okazję wspólnie z Velux Polska celebrować jubileusz 35-lecia obecności marki na polskim rynku. Wydarzenie, które miało bardzo efektowną oprawę, odbyło się w hotelu Narvil w Serocku.

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Który producent okien był najbardziej aktywny w mediach społecznościowych?

Drutex, Krishome i OknPlus to producenci okien najbardziej aktywni w mediach społecznościowych w październiku.