Targi Fensterbau Frontale 2024 dobiegły końca. Były one niewątpliwie okazją do tego, by zobaczyć, w jakim kierunku będzie się rozwijać branża stolarki. Równie istotny jest również aspekt związany z podtrzymywaniem i nawiązywaniem relacji biznesowych. Co prezentowali wystawcy i jak ocenili tegoroczną edycję targów?
Fensterbau Frontale 2024 – trendy
W dniach 19-22 marca w Centrum Targowym w Norymberdze odbyły się najbardziej prestiżowe targi okien, drzwi i fasad. Na stoiskach wystawców można było dostrzec dwa główne tematy – szeroko rozumianą ekologię, czyli zrównoważony rozwój i redukcję emisji CO2, oraz rozwiązania z zakresu smart home poprawiające komfort użytkowania. Istotną rolę odgrywało również wzornictwo, zarówno jeśli chodzi o design produktów, jak i same stoiska. Wytwórcy eksponowali produkty o minimalistycznym wyglądzie, wielkoformatowe rozwiązania (m.in. drzwi tarasowe, wejściowe pivotowe, które można było obejrzeć na wielu stoiskach). Stoiska w większości przypadków były dopracowane w najdrobniejszym detalu, część imponowała powierzchnią i przemyślaną koncepcją. Wystawcy postawili na szeroką prezentację swojej oferty. Pokazywali rozwiązania, które powstały w ciągu ostatnich sześciu lat, ich zmodyfikowane wersje, jak również nowości, które miały premierę właśnie na targach.
Fensterbau Frontale 2024 – poznaj opinie wystawców
Poprzednia edycja Fensterbau Frontale miała miejsce w 2022 roku, w dość nietypowym terminie przypadającym na lipiec. Zdecydowana większość opinii na ich temat była raczej negatywna. Natomiast te dotyczące właśnie zakończonej edycji niosą zupełnie inne przesłanie.
Podczas rozmów wyraźnie przebijał pozytywny aspekt. Targi w tym terminie i w takiej formule były wyczekiwane przez wystawców. Potrzeba spotkania oraz podtrzymywania i nawiązywania relacji pokazuje, że wydarzenia tego typu jak najbardziej mają rację bytu.
Według nas zainteresowanie było znaczące, co potwierdzają oficjalne dane organizatorów. Podczas czerech dni targów wydarzenie zgromadziło ok. 75 000 gości ze 112 krajów, którzy mogli spotkać się z 973 wystawcami z 44 krajów. Pierwszy dzień można uznać za tzw. rozbiegowy – gości było dużo, ale nie można tego nazwać tłumami. Jak przewidywała większość wystawców, drugi dzień przyniósł znacznie większą frekwencję, która przeniosła się również na czwartek. Przełożyło się to na spory ruch na samych stoiskach, gdzie odwiedzający mogli się zapoznać z ofertą producentów.
Na targach obecnych było 35 firm z Polski. Poniżej prezentujemy część opinii na temat Fensterbau Frontale 2024 (więcej w kwietniowym wydaniu „Forum Branżowego”).
Rafał Cyradny, key account business development manager Poland & CEE region Sturtz Polska:
Jest to pierwszy dzień targów i na ten moment widać, że dopiero się rozkręcają. Jestem przekonany, że liczba uczestników będzie imponująca, co potwierdzają nasze wcześniejsze rozmowy z klientami. Uważam, że środa i czwartek zapowiadają się jako kluczowe dni, spodziewamy się znacznej liczby klientów i gości, zarówno z Polski, jak i spoza jej granic. Wszyscy są zainteresowani wydarzeniami w branży, kierunkiem jej rozwoju oraz aktualną kondycją rynku. Targi stanowią doskonałą okazję do wymiany informacji na te tematy.
Monika Hybza, regional marketing manager Deceuninck Poland:
Zauważam wyraźny wzrost ruchu na targach, co świadczy o silnym zainteresowaniu branży tym wydarzeniem. Poprzednie targi, które odbyły się dwa lata temu w lipcu, miały charakter próby powrotu po pandemii do tradycyjnych spotkań, chociaż z tego, co słyszałam, nie osiągnęły one oczekiwanego sukcesu. Obecne targi, będące pierwszymi pełnowymiarowymi wydarzeniami po okresie perturbacji związanych z pandemią, cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co można zaobserwować po liczbie odwiedzających i konkretnych rozmowach prowadzonych na stoisku. Dzięki naszej automatycznej aplikacji rejestrującej spotkania z kontrahentami, jesteśmy w stanie śledzić ich potrzeby i oczekiwania. Już po pierwszym dniu zanotowaliśmy ponad 130 rozmów, co potwierdza oczekiwanie branży na tego typu wydarzenia.
Daniel Balicki, menedżer ds. sprzedaży Alukon:
Na stoiskach zauważalny jest pewien marazm, szczególnie jeśli spojrzymy na sytuację globalną, zwłaszcza w kontekście rynku okiennego i roletowego, który przeżywa obecnie trudne chwile. Poprzedni rok był wyjątkowo ciężki dla wszystkich, a ten nie rozpoczął się zbyt obiecująco. Nawet prognozy dotyczące finansowania ze środków UE pozostawiają wiele do życzenia. Wydaje się, że sytuacja nie będzie się poprawiać, ponieważ część unijnych funduszy, które miały trafić do sektora budowlanego, została przekierowana na cele wojskowe, co odbiło się negatywnie na sektorze budowlanym, zarówno w Niemczech, jak i w innych krajach, gdzie zauważalny jest znaczący spadek aktywności budowlanej, zarówno w sektorze mieszkaniowym, jak i inwestycyjnym. W Niemczech odnotowano niedawno spadek na poziomie 7,8 proc.
Mariusz Megier, dyrektor zarządzający Orgadata:
Uczucie spragnienia spotkań jest namacalne, podobnie jak to miało miejsce na ubiegłorocznych targach BAU. Jednak jednocześnie dostrzega się kryzys w Niemczech, co przekłada się na ogólne spowolnienie, odczuwalne zarówno wśród dostawców, z którymi rozmawiam tutaj, jak i w kontaktach z partnerami z Niemiec. Niemniej jednak jest widoczne, że formuła targów wciąż pozostaje aktualna i skuteczna, co napawa mnie ogromną radością.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".