– Z chwilą wybuchu wojny na Ukrainie, podniesienia stóp procentowych, inflacją, wszystko siadło. W przypadku Fakro produkcja spadła. Robimy przestoje w pracy, ale chcemy zatrzymać wszystkich i mamy nadzieję, że to się zmieni. – powiedział Ryszard Florek na grudniowym Forum Gospodarczym w Tarnowie i chyba póki co, nadzieje te są płonne. Jak donosi PAP, sądecki producent drastycznie ograniczył produkcję i zastanawia się właśnie nad powrotem do 4-dniowego tygodnia pracy.
Jeszcze w pierwszym półroczu ub. roku wszystko rozwijało się pomyślnie: Fakro zwiększyło swoje moce produkcyjne o kilkanaście procent, a zatrudnienie wzrosło do 4 tysięcy pracowników. Jeszcze w październiku wiceprezes Dziekoński informował, że na rynkach zagranicznych, gdzie trafia większość produkcji okien dachowych, sprzedaż ustabilizowała się na wysokim poziomie. Firmie pomagały też rosnące ceny produktów, które w ciągu ostatnich 2 lat wzrosły o 30 proc. Nawet na rynku rosyjskim, gdzie firma wciąż utrzymuje swój zakład w Wołogdzie i oddział handlowy, po początkowych zawirowaniach wojennych, udało się zapewnić dostawy z fabryki w Chinach i utrzymać bieżącą sprzedaż. Była nadzieja na zamknięcie roku przychodami na poziomie 750 mln zł i na dodatni wynik finansowy.
Wyniki IV kwartału musiały jednak rozczarować kierownictwo przedsiębiorstwa, bo obecne nastroje są tu zdecydowanie minorowe. Tak wyraża je drugi z wiceprezesów, Janusz Komurkiewicz:
Niestety od czerwca 2022 r. drastycznie spada liczba budowanych w Polsce domów i mieszkań, co skutkuje mniejszym zapotrzebowaniem na nasze produkty. W trosce o pracowników czynimy wszelkie starania, aby przetrwać obecny kryzys. Obecnie dostosowujemy strukturę zatrudnienia do sytuacji rynkowej. Nie planujemy zwolnień grupowych. Ograniczamy produkcję.
Kierownictwo firmy podkreśla za każdym razem, że będzie się starało uniknąć zwolnień, ale nie informuje jaka jest skala dotychczasowych redukcji zatrudnienia. W Nowym Sączu liczą na wiosenną poprawę koniunktury. Natomiast prezes Ryszard Florek przyczyn obecnych kłopotów dopatruje się w wojnie oraz, jak zwykle już, w braku ochrony konkurencji, o czym mówił w Tarnowie:
Rynek rosyjski stanowił 20 procent naszego eksportu. Na Ukrainie nasze okna dachowe można sprzedawać, ale tam jest wojna, więc ludzie ich nie kupują. W sumie to duży uszczerbek w naszej sprzedaży. Próbujemy sobie radzić, ale w naszej branży ważne jest także to, czy system ochrony konkurencji, który jest dobry w Unii Europejskiej, będzie funkcjonował w Polsce. Bo na razie nie funkcjonuje. Polska tylko w branży okien dachowych traci przez to miliard złotych rocznie.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".