Europejski rynek farb przemysłowych po trudnym 2022 r. może się spodziewać niewielkiego wzrostu w drugiej połowie tego sezonu.
Na rynku farb i powłok przemysłowych panuje duża niepewność. Wynika ona z kilku czynników. To oczywiście trudna sytuacja na rynku energii, podniesione stopy procentowe przez Europejski Bank Centralny, a także spowolnienie światowej gospodarki. Analitycy z agencji Orr and Boss Consulting spodziewają się spadku wskaźników wzrostu w I kwartale bieżącego roku. Natomiast branża może odczuć poprawę w wynikach już w II i III kwartale.
Wolumen sprzedaży, zarówno farb dekoracyjnych, jak i powłok przemysłowych w 2022 r. spadł o 6 proc. Największe spadki notowane były w IV kwartale ubiegłego roku. Podobnie trudny dla wielkości sprzedaży może być I kwartał bieżącego roku. Jeśli chodzi o prognozę dotyczącą całego roku, to analitycy uważają, że sprzedaż pod względem ilości w całej Europie spadnie o 2 proc. Natomiast o 5 proc. spodziewany jest wzrost wartości sprzedaży.
Analitycy oczekują, że wskaźnik wolumenu sprzedaży farb i powłok w Europie będzie zbliżony do szacowanego wzrostu PKB na kontynencie. Dlatego eksperci obliczają, że do 2028 roku wzrost będzie na poziomie 1,5 proc. rocznie pod względem ilości i o 3,4 proc. rocznie pod kątem wartości.
Wartość europejskiego rynku farb i powłok wynosi obecnie 39,4 mld euro. Na pierwszym miejscu pod względem wartości znajduje się segment farb dekoracyjnych, który wart jest 21 mld euro. Na kolejnych miejscach są farby do przemysłu, w tym motoryzacji, do drewna i farby proszkowe. Największymi producentami farb na naszym kontynencie są Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Włochy. Te państwa mają ok. 50 proc. udziału w rynku farb w całej Europie.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".