Droga do rozwoju Eko-Okien

Red.: |Data publikacji:

Eko-Okna, w dalszym ciągu zabiegają o jak najszybsze rozpoczęcie budowy układu drogowego wokół fabryki w Kornicach. Droga dojazdowa miałaby zostać włączona do rozbudowywanego obecnie systemu – wschodniej obwodnicy Raciborza. Przedstawiciele firmy spotkali się w tej sprawie z Jarosławem Wieczorkiem, wojewodą śląskim.

Z uwagi na planowane w gminie inwestycje drogowe, Dla Eko-Okien nastąpił dobry moment na zbudowanie drogi dojazdowej do kompleksu fabrycznego. Spotkanie przedstawicieli firmy z wojewodą śląskim, które odbyło się w czwartek 16 lipca, skupiało się wokół rozmów o potencjalnym włączeniu układu drogowego wokół fabryki w Kornicach do rozbudowywanego obecnie systemu, czyli wschodniej obwodnicy Raciborza.

Już w lutym głośno było o zamiarach lidera produkcji okien w Europie, o czym informowaliśmy w artykule dostępnym TUTAJ. Wskazując na ogromny ruch samochodowy, jaki generuje w regionie obecność fabryki, Eko-Okna proponują odciążenie dróg lokalnych poprzez budowę trasy, która połączy fabrykę bezpośrednio z drogą krajową numer 45. Skorzystają na tym nie tylko mieszkańcy Kornic, Raciborza i Pietrowic Wielkich, których główne ciągi uliczne mają zostać odkorkowane, ale i cały region.

Dodatkowo, jak przekazali cytowani przez lokalny portal naszraciborz.pl przedstawiciele Eko-Okien, ważne jest także, by dojazd ich pracowników z i do pracy nie zajmował dłużej niż dwie godziny. Potencjalnych korzyści dla okolicznych miejscowości może być jednak znacznie więcej. Jak podkreślali uczestnicy spotkania, dobry dojazd jest często priorytetem przy wyborze lokalizacji nowych inwestycji.

Na spotkaniu z wojewodą śląskim Eko-Okna przedstawiły swoją wizję korzyści dla gminy i zaproponowały szczegółowy plan działań, który został podparty analizami. Jak czytamy w dokumencie przygotowanym dla Eko-Okien przez katowicki Inkom, przeprowadzone badania miały za zadanie dostarczyć informacji co do urbanistycznych, ekologicznych, technicznych oraz finansowo-organizacyjnych aspektów inwestycji. Trzy proponowane gminie trasy przeprowadzono tak, by zminimalizować koszt ekologiczny, co jest szczególnie istotne z uwagi na fakt, że w okolicy znajduje się między innymi Park Krajobrazowy i Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000. Z trzech możliwych tras za najkorzystniejszy uznano wariant drugi, oznaczony na planie kolorem niebieskim.

Eko-Okna od początku nie wykluczały dołożenia się do kosztów inwestycji, o czym pisaliśmyTUTAJ. A te będą niemałe – szacunkowe nakłady inwestycyjne na podstawie kosztorysów wskaźnikowych wynoszą 369 mln zł (prace budowlane oraz dokumentacja). Do tego należy doliczyć koszty przejęcia gruntów, przebudowę uzbrojenia i ewentualnego budownictwa zastępczego. W wersji ograniczonej nakłady inwestycyjne maleją do 250 mln zł – podaje spółka cytowana przez naszraciborz.pl. Etapowanie inwestycji, a co za tym idzie brak większych zakłóceń w ruchu może obniżyć koszty inwestycji, a także zwiększyć szanse na uzyskanie dofinansowania UE.

Niedawno pisaliśmy o imponujących wynikach finansowych producenta, którego kwartalne przychody są większe niż roczne wyniki większości producentów. Osiągnięte w pierwszym kwartale roku 2020 przychody wyniosły aż 418 mln zł (szczegóły TUTAJ).

Zobacz również

Niemcy i Austriacy oszczędzają na osłonach

Niemcy i Austriacy oszczędzają na osłonach

Rynek zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych w Niemczech i Austrii przechodzi kryzys. W obu krajach sprzedaż tych wyrobów spadła w 2023 roku po raz pierwszy od wielu lat.

Kooperacja Lanko i Oknoprime

Kooperacja Lanko i Oknoprime

Firma Lanko, polski producent specjalizujący się w produkcji okien i drzwi z PCW oraz aluminium, wykupił 45 proc. udziałów w Oknoprime.

Dormakaba uruchamia kolejne elektrownie fotowoltaiczne

Dormakaba uruchamia kolejne elektrownie fotowoltaiczne

Dormakaba w tym roku uruchomiła już trzy elektrownie fotowoltaiczne w swoich zakładach produkcyjnych. Spowodują one 25-procentowe oszczędności w emisji CO2.

1