Dlaczego systemy aluminiowe drożeją?

Autor: |Data publikacji:

Ceny aluminium są na rekordowych poziomach. W październiku za tonę tego surowca trzeba zapłacić niemalże tyle, ile w czasie rekordowego pod tym względem roku 2008. Nawet jeśli sytuacja się ustabilizuje, trudno oczekiwać, że cena profili aluminiowych wykorzystywanych w ślusarce szybko spadnie.

Choć wrzesień zwiastował stabilizowanie się cen aluminium, w październiku wykresy znów zaczęły piąć się w górę. Za tonę trzeba było zapłacić już ponad 3,1 tys. dol. To najwyższy poziom cen tego surowca od ponad dekady, który zbliża się do rekordów z 2008 roku. Dziś za tonę trzeba zapłacić ponad 2,9 tys. dol.

Skąd takie zawirowania cenowe? Wśród globalnych problemów z podażą aluminium warto wspomnieć o chińskich hutach w prowincjach Qinghai oraz Yunnan, którym nakazano zmniejszenie produkcji w celu obniżenia zużycia energii elektrycznej. Również w Europie producenci aluminium zmagają się z rosnącymi cenami energii, które obniżyły marżę, przez co huty ograniczają produkcję. Jeden z holenderskich producentów ogłosił, że zmniejszy produkcję o 60-70 proc. w swojej hucie z powodu rosnących cen energii elektrycznej. Jest to o tyle istotne, gdyż do produkcji 1 tony aluminium pierwotnego zużywa się ok. 14 MWh energii elektrycznej. Dodatkowo warto wspomnieć, że nadal obowiązują cła antydumpingowe nałożone przez Unię Europejską na import profili aluminiowych z Chin.

Okazuje się, że na cenę systemów aluminiowych znaczny wpływ ma nie tylko światowa cena aluminium, ale też znacznie więcej czynników. Do ceny rynkowej aluminium należy doliczyć m.in.  rosnące premie przerobowe (marża hut), rosnącą cenę opakowań, energii i paliw. Dodatkowo nadal są duże problemy z dostępnością przekładek termicznych, czyli niezbędnego elementu dla systemów ślusarki aluminiowej.

Z naszych rozmów z systemodawcami wynika, że starają się obecnie uświadamiać rynek, że wysoki obecnie poziom cenowy systemów aluminiowych to nie wynik próby wykorzystania skomplikowanej sytuacji na rynku w celu dodatkowego zarobku. Podnoszenie cen to konieczność, by firmy mogły normalnie funkcjonować. Rosnące koszty, ceny i problem z dostępnością surowców tworzą cały łańcuch podwyżek, który systemodawcy nie byliby w stanie udźwignąć bez zmian cen swoich produktów. Podkreślają też, ze w proces produkcji systemów aluminiowych zaangażowanych jest tak naprawdę wiele firm i każda z nich dokłada ziarenko do podwyżki cen ostatecznego produktu, ale niestety na nas skupia się krytyka za ostateczną cenę systemów.

Zdjęcie: Albatros Aluminium

Czy i kiedy sytuacja wróci do normy? Jak zmiany na rynku walut wpłynęły na ceny aluminium w przypadku polskich przedsiębiorstw? Jak sytuację komentują systemodawcy, w tym m.in. Aluprof i Ponzio? Jakie prognozy przedstawiają eksperci rynku aluminium? Na te wszystkie pytania odpowiedzi znajdą Państwo w listopadowym numerze miesięcznika Forum Branżowe. Nasz magazyn dostępny jest w PRENUMERACIE. Zapowiadany numer będzie również udostępniony za darmo w formie cyfrowej uczestnikom Ogólnopolskiego Forum Stolarki Online Jesień 2021 na którym ceny surowców będą jednym z głównych zagadnień

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".