Większość producentów stolarki otworowej, z którymi rozmawialiśmy, wspominało nam, że nie widzą dużego spadku w sprzedaży spowodowanego pandemią. Zapytaliśmy więc dilerów, czy również oni przechodzą przez kryzys suchą stopą. Okazuje się, że generalnie jest dobrze, jednak nie bez zmartwień.
Co ciekawe, wydaje się, że salony z Polski Zachodniej i Wielkopolski optymistyczniej patrzą na wyniki sprzedaży niż punkty z reszty kraju. Podczas gdy większość sprzedawców wspomina o małym (choć nie dramatycznym i być może nieznaczącym w skali roku) negatywnym wpływie pandemii na sprzedaż, punkty takie jak Eko-Dom ze Szczecina czy Wesa z podszczecińskiego Tarnowa mogą cieszyć się się zwiększonym zainteresowaniem klientów. Niektórzy dystrybutorzy zauważają jednak, że przyszłość jest niepewna, a zwiększony popyt może wynikać z obecnej wśród inwestorów chęci domknięcia już rozpoczętych inwestycji przed czasem przestoju.
Obawy przed 2021 r.
Także warszawscy dilerzy, tacy jak Stol-Kam, nie wspominają o zauważalnym spadku sprzedaży. Pojawiają się jednak obawy o to, co może nas czekać w przyszłym roku.
Krzysztof Wycech z firmy Aprel:
Uważam, że zima będzie dla branży trudna. Generalnie w najbliższych miesiącach wiele firm w gospodarce dotknie pandemia, ludzie zaczną tracić pracę, będzie mniej pieniędzy na rynku. A to wpłynie także na sprzedaż okien i drzwi. Sądzę, że w przyszłości rynek stolarki w Polsce się skurczy, jednak dobre firmy przetrwają.
O przyszły rok obawia się także przedstawiciel firmy Mark-Bud z Grodziska Wielkopolskiego. W rozmowie z nami zdradził, że teraz jest dobra sytuacja, są zamówienia, ale to dlatego, że ludzie kończą te budowy, które wcześniej zaczęli, albo te, które były zaplanowane. Jednak widzi, że nie zaczyna się wiele nowych inwestycji.
Na mniejszą ilość pieniędzy na rynku wskazuje także przedstawiciel salonu Multi Windows z Wasilkowa pod Białymstokiem. Twierdzi on, że obecna sytuacja sprawia, że banki niechętnie przydzielają kredyty, a czas czekania na decyzję przeciąga się, wolniej funkcjonują też urzędy. Zauważa, że już teraz ma to wpływ na liczbę sprzedawanych okien, co potwierdzają jego rozmowy z klientami.
Pomaga Czyste Powietrze
Co ciekawe, zauważalną część klientów stanowią osoby korzystające z programu Czyste Powietrze. Mówią o tym między innymi wspominane już firm PHU Podlasie i Aprel oraz Alterdom z Siedlec. Przy czym ten pierwszy zaznacza, że z jego obserwacji wynika, iż zainteresowanie programem słabnie, zwłaszcza po tym, jak w maju wprowadzono w nim zmiany.
Rozmawialiśmy także ze sprzedawcami stolarki otworowej z K2 z Puław, Rojewska z Pisza i Salonu okien z Opola – wszyscy oni zgodnie twierdzą, że pandemię widać – wskazywali na odrobinę mniejszy ruch w salonie, ale także fakt, że coraz więcej klientów przestrzega wytycznych sanitarnych i nosi maseczki. Jednocześnie nie przekłada się to na znaczące spadki w sprzedaży.
Zobacz również
Drutex otworzył nową siedzibę w Bytowie
Drutex przeniósł się do nowej siedziby. Biurowiec za ponad 60 mln zł został oddany do użytku w roku jubileuszu 40-lecia działalności spółki.
Drutex wśród gigantów. Oficjalna inauguracja współpracy z Bayernem Monachium – kulisy
W ubiegły piątek Drutex oficjalnie został zaprezentowany na stadionie Allianz Arena jako nowy partner Bayernu Monachium. Przedstawiamy kulisy tego wydarzenia i szczegóły współpracy producenta stolarki z Bytowa z największym niemieckim klubem piłkarskim.
Nowe „Vademecum: drzwi i okucia” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: drzwi i okucia” dostępne na naszym portalu kompendium, które przybliża aktualne trendy, najnowsze rozwiązania technologiczne oraz parametry decydujące o jakości i funkcjonalności nowoczesnych drzwi.