Czy zmiany w transporcie wpłyną na branżę stolarki?

Red.: |Data publikacji:

Niedługo wejdą w życie regulacje klimatyczne wprowadzone przez Unię Europejską, które mają na celu znaczącą redukcję emisji CO2 zarówno przez samochody osobowe, jak i dostawcze. Najprawdopodobniej też już od początku 2028 r. czeka nas podatek od emisji dwutlenku węgla.

Fot. Drutex

Kolejne kraje i regiony wprowadzają strefy bezemisyjne i ograniczają możliwość wjazdu na ich teren pojazdom napędzanym silnikami spalinowymi. Regulacje te zapewne doprowadzą do zmian w transporcie. Można mieć obawy, że mogą wpłynąć również na branżę stolarki otworowej, gdyż Polska jest jej największym eksporterem na świecie. Czy producenci okien i drzwi zatem mają się czego obawiać?

Coraz więcej ograniczeń

Jak dowiadujemy się z raportu „Transport&Environment 2019” opracowanego przez International Council on Clean Transportation (ICCT, 2022), kolejne miasta i regiony decydują się na zakaz wjazdu pojazdów z silnikami spalinowymi. Niemieckie miasta, takie jak Monachium, Berlin, Stuttgart, Hamburg i Darmstadt regulują wjazd samochodów napędzanych silnikami Diesla. Natomiast Francja zwiększa liczbę Stref Niskiej Emisji z kilkunastu w 2022 r. do ponad czterdziestu w 2025 r. Podobne ograniczenia będą dotykały również ciężki transport drogowy.

Dość niepokojąco brzmi też teza postawiona w raporcie: „Elektryfikacja sektora drogowego transportu ciężkiego”. Jego autorzy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego uważają, że: „Ponieważ Polska konkuruje przede wszystkim z Niemcami, które mają już wysoki stopień elektryfikacji, to także musi przyspieszyć elektryfikację, żeby utrzymać pozycję na rynku. Ten wyścig wynika ze wspomnianej możliwości wprowadzania stref wolnych od wjazdu pojazdów spalinowych. Kraje posiadające znaczną flotę pojazdów elektrycznych mogą takie strefy wprowadzać, nie szkodząc własnemu rynkowi, a tym samym ograniczając konkurencję innych krajów z ciężarówkami wysokoemisyjnymi. W zależności od dynamiki zmian we Francji i Niemczech to właśnie te dwa państwa będą przejmowały coraz większe segmenty unijnego rynku – niezależnie od scenariusza dzięki elektryfikacji zyskują one względem projekcji na podstawie wytycznych KE”. 

Branża stolarki na razie spokojna

Jednak mimo wszystko na razie w branży nie widać wielkiego poruszenia. Zapytaliśmy Annę Wojakowską z małopolskiej firmy Dako m.in. czy firma ma  długoterminową strategię, przygotowującą przedsiębiorstwo na zmiany w transporcie. Uzyskaliśmy odpowiedź, że tym momencie ten temat ściśle ich nie dotyczy. W podobnym tonie wypowiedział się Mariusz Milc z firmy Okno-Pol, który poinformował, że nic mu nie wiadomo, aby w firmie miały toczyć się dyskusję na temat podejmowania działań mających na celu zniwelowanie ewentualnych strat spowodowanych wprowadzeniem takiego podatku.

Bez paniki także w firmach transportowych i ministerstwach

Klaudia Rymarczyk z firmy Frida Logistics:

Istnieje możliwość, że przewoźnicy będą musieli płacić dodatkowe opłaty za emisję CO2 lub zainwestować w bardziej ekologiczne rozwiązania, takie jak floty pojazdów o niższej emisji. Więc rzeczywiście istnieje realne zagrożenie dla producentów, którzy wożą swoje produkty na większe odległości, w związku z dodatkowymi opłatami za emisję CO2. Jednak w ramach unijnych regulacji istnieją także mechanizmy umożliwiające dostosowanie się do tych wymogów oraz rozwój bardziej zrównoważonych technologii, które mogą pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

Te słowa błyskawicznie znajdują potwierdzenie, ponieważ już od początku lipca niemiecka firma transportowa Dachser wprowadziła do swojej floty pierwsze ciężarówki z napędem elektrycznym.

Fot. Dachser

O komentarz co do zasadności wprowadzenia podatku i jego potencjalny wpływ na polskie firmy eksportujące produkty do dalszych krajów europejskich zapytaliśmy również ministerstwo środowiska i ministerstwo infrastruktury. Obie instytucje nie udzieliły nam jednak odpowiedzi. Co ciekawe, wskazując siebie wzajemnie, jako podmiot bardziej kompetentny w tej kwestii. Najwyraźniej instytucjom rządowym ten temat również nie spędza snu z powiek.

Podsumowując, wygląda więc na to, że mimo zbliżającej się rewolucji zarówno producenci stolarki, jak i firmy transportowe zachowują spokój. Warto jednak z całą pewnością monitorować temat, a pojawi się on na jesiennym Ogólnopolskim Forum Stolarki, które wspólnie z CAB organizujemy w dniach 25 – 26 października 2023 r. w podwarszawskiej Jachrance.

 

Zobacz również

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel optymistycznie o rynku farb proszkowych w tym roku

Akzo Nobel podsumowało wyniki z pierwszego kwartału. Spółka odnotowała niewielki spadek w sprzedaży, ale prognozuje wzrost popytu na farby.

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy kończy produkcję w Bielsku

Assa Abloy Mercor Doors wygasza produkcję w fabryce w Bielsku. Działalność będzie przeniesiona do zakładu w Dobrzeniu Wielkim.

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Arbonia przeznaczy 200 mln euro na rozwój segmentu drzwi

Grupa Arbonia poinformowała o podjęciu ostatecznej decyzji co do sprzedaży dywizji klimatu firmie Midea Electrics Netherlands. Pierwsze kroki związane ze zbyciem były podjęte na początku tego roku.

1