Niedługo wejdą w życie regulacje klimatyczne wprowadzone przez Unię Europejską, które mają na celu znaczącą redukcję emisji CO2 zarówno przez samochody osobowe, jak i dostawcze. Najprawdopodobniej też już od początku 2028 r. czeka nas podatek od emisji dwutlenku węgla.
Kolejne kraje i regiony wprowadzają strefy bezemisyjne i ograniczają możliwość wjazdu na ich teren pojazdom napędzanym silnikami spalinowymi. Regulacje te zapewne doprowadzą do zmian w transporcie. Można mieć obawy, że mogą wpłynąć również na branżę stolarki otworowej, gdyż Polska jest jej największym eksporterem na świecie. Czy producenci okien i drzwi zatem mają się czego obawiać?
Coraz więcej ograniczeń
Jak dowiadujemy się z raportu „Transport&Environment 2019” opracowanego przez International Council on Clean Transportation (ICCT, 2022), kolejne miasta i regiony decydują się na zakaz wjazdu pojazdów z silnikami spalinowymi. Niemieckie miasta, takie jak Monachium, Berlin, Stuttgart, Hamburg i Darmstadt regulują wjazd samochodów napędzanych silnikami Diesla. Natomiast Francja zwiększa liczbę Stref Niskiej Emisji z kilkunastu w 2022 r. do ponad czterdziestu w 2025 r. Podobne ograniczenia będą dotykały również ciężki transport drogowy.
Dość niepokojąco brzmi też teza postawiona w raporcie: „Elektryfikacja sektora drogowego transportu ciężkiego”. Jego autorzy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego uważają, że: „Ponieważ Polska konkuruje przede wszystkim z Niemcami, które mają już wysoki stopień elektryfikacji, to także musi przyspieszyć elektryfikację, żeby utrzymać pozycję na rynku. Ten wyścig wynika ze wspomnianej możliwości wprowadzania stref wolnych od wjazdu pojazdów spalinowych. Kraje posiadające znaczną flotę pojazdów elektrycznych mogą takie strefy wprowadzać, nie szkodząc własnemu rynkowi, a tym samym ograniczając konkurencję innych krajów z ciężarówkami wysokoemisyjnymi. W zależności od dynamiki zmian we Francji i Niemczech to właśnie te dwa państwa będą przejmowały coraz większe segmenty unijnego rynku – niezależnie od scenariusza dzięki elektryfikacji zyskują one względem projekcji na podstawie wytycznych KE”.
Branża stolarki na razie spokojna
Jednak mimo wszystko na razie w branży nie widać wielkiego poruszenia. Zapytaliśmy Annę Wojakowską z małopolskiej firmy Dako m.in. czy firma ma długoterminową strategię, przygotowującą przedsiębiorstwo na zmiany w transporcie. Uzyskaliśmy odpowiedź, że tym momencie ten temat ściśle ich nie dotyczy. W podobnym tonie wypowiedział się Mariusz Milc z firmy Okno-Pol, który poinformował, że nic mu nie wiadomo, aby w firmie miały toczyć się dyskusję na temat podejmowania działań mających na celu zniwelowanie ewentualnych strat spowodowanych wprowadzeniem takiego podatku.
Bez paniki także w firmach transportowych i ministerstwach
Klaudia Rymarczyk z firmy Frida Logistics:
Istnieje możliwość, że przewoźnicy będą musieli płacić dodatkowe opłaty za emisję CO2 lub zainwestować w bardziej ekologiczne rozwiązania, takie jak floty pojazdów o niższej emisji. Więc rzeczywiście istnieje realne zagrożenie dla producentów, którzy wożą swoje produkty na większe odległości, w związku z dodatkowymi opłatami za emisję CO2. Jednak w ramach unijnych regulacji istnieją także mechanizmy umożliwiające dostosowanie się do tych wymogów oraz rozwój bardziej zrównoważonych technologii, które mogą pomóc w rozwiązaniu tego problemu.
Te słowa błyskawicznie znajdują potwierdzenie, ponieważ już od początku lipca niemiecka firma transportowa Dachser wprowadziła do swojej floty pierwsze ciężarówki z napędem elektrycznym.
O komentarz co do zasadności wprowadzenia podatku i jego potencjalny wpływ na polskie firmy eksportujące produkty do dalszych krajów europejskich zapytaliśmy również ministerstwo środowiska i ministerstwo infrastruktury. Obie instytucje nie udzieliły nam jednak odpowiedzi. Co ciekawe, wskazując siebie wzajemnie, jako podmiot bardziej kompetentny w tej kwestii. Najwyraźniej instytucjom rządowym ten temat również nie spędza snu z powiek.
Podsumowując, wygląda więc na to, że mimo zbliżającej się rewolucji zarówno producenci stolarki, jak i firmy transportowe zachowują spokój. Warto jednak z całą pewnością monitorować temat, a pojawi się on na jesiennym Ogólnopolskim Forum Stolarki, które wspólnie z CAB organizujemy w dniach 25 – 26 października 2023 r. w podwarszawskiej Jachrance.
Tagi
branża stolarkiciężarówki elektryczneDakoemisjeFrida LogisticsKlaudia RymarczykOkno-Poltransport samochodowyZobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".