Czy sezon 2021 jest udany dla polskiej stolarki?

Red.: |Data publikacji:

W 2021 roku polscy producenci stolarki zmagają się z wieloma wyzwaniami, w tym z pozyskiwaniem surowców, jak i ich wysokimi cenami. Jak w związku z tym kształtuje się dla nich ten sezon po pierwszych trzech kwartałach?

Jak wynika z danych zebranych przez Centrum Analiz Branżowych, produkcja okien i drzwi od stycznia do września 2021 roku zwiększyła się ilościowo o blisko 10 procent, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020, do poziomu 19,7 mln sztuk. Okna to produkcja na poziomie 11,8 mln sztuk (wzrost o ok. 9 proc.), natomiast produkcja drzwi to ok 7,9 mln sztuk (wzrost o niemal 11 proc.).

Ten dobry wynik nie jest jedynie efektem odrobienia strat po gorszym sezonie 2020. Gdy porównamy bowiem wyniki z trzech pierwszych kwartałów tego roku do „przedpandemicznego” roku 2019, to okazuje się, że również względem niego produkcja stolarki wyraźnie wzrosła – w naszym kraju wyprodukowano bowiem 1,5 mln sztuk okien i drzwi więcej niż dwa sezony temu.

Nadal siłą napędową polskiej stolarki okazuje się eksport. W tym sezonie od stycznia do września polscy producenci sprzedali za granicą o 15 proc. okien więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W przypadku drzwi odnotowano jeszcze wyższe wzrosty, sięgające ponad 21 proc.

Choć sprzedaż krajowa była również na plusie, wzrosty w tym przypadku były już znacznie skromniejsze – zarówno w przypadku okien jak i drzwi były one niższe niż 5 proc. Zebrane przez Centrum Analiz Branżowych dane wyraźnie wskazują, że polska branża stolarki jest branżą dwóch prędkości – produkcja dużych firm wzrosła o 11,5 proc. a małych jedynie o 1,7 proc.

Więcej na ten temat usłyszą Państwo w najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”, który swoją premierę miał w pierwszą środę miesiąca, czyli 1 grudnia 2021 roku.

Plusy, minusy #15 – polska stolarka w sezonie 2021

 

W trakcie Ogólnopolskiego Forum Stolarki Online Jesień 2021uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpienie Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych, który przybliżył wyniki polskiej branży stolarki w ostatnich dwóch sezonach. Ten branżowy analityk omówił również zmiany cen najważniejszych surowców dla branży stolarki. Padła też odpowiedź na pytanie: Co branżę okien i drzwi czeka w 2022 roku?

Zobacz retransmisję tego wystąpienia:

Zobacz również

Koncerny szklane podwyższały ceny w odpowiedzi na rosnące koszty

Koncerny szklane podwyższały ceny w odpowiedzi na rosnące koszty

NSG i AGC podsumowały II kwartał bieżącego roku. Spółki podnosiły ceny na swoje produkty, by zrekompensować podwyżki.

Jeld-Wen odczuwa osłabienie popytu

Jeld-Wen odczuwa osłabienie popytu

Jeld-Wen , amerykański gigant branży stolarki, poinformował, że drugi kwartał tego roku jest jednocześnie ósmym z rzędu, w którym spółka odnotowała wzrost przychodów. Firma zmaga się jednak ze spadkiem popytu i inflacją.           

Co dziesiąte drzwi w Polsce są z importu

Co dziesiąte drzwi w Polsce są z importu

W najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” przybliżono import drzwi do Polski. Okazuje się, że co dziesiąte drzwi sprzedawane w naszym kraju pochodzą z zagranicy.

1