W 2021 roku polscy producenci stolarki zmagają się z wieloma wyzwaniami, w tym z pozyskiwaniem surowców, jak i ich wysokimi cenami. Jak w związku z tym kształtuje się dla nich ten sezon po pierwszych trzech kwartałach?
Jak wynika z danych zebranych przez Centrum Analiz Branżowych, produkcja okien i drzwi od stycznia do września 2021 roku zwiększyła się ilościowo o blisko 10 procent, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020, do poziomu 19,7 mln sztuk. Okna to produkcja na poziomie 11,8 mln sztuk (wzrost o ok. 9 proc.), natomiast produkcja drzwi to ok 7,9 mln sztuk (wzrost o niemal 11 proc.).
Ten dobry wynik nie jest jedynie efektem odrobienia strat po gorszym sezonie 2020. Gdy porównamy bowiem wyniki z trzech pierwszych kwartałów tego roku do „przedpandemicznego” roku 2019, to okazuje się, że również względem niego produkcja stolarki wyraźnie wzrosła – w naszym kraju wyprodukowano bowiem 1,5 mln sztuk okien i drzwi więcej niż dwa sezony temu.
Nadal siłą napędową polskiej stolarki okazuje się eksport. W tym sezonie od stycznia do września polscy producenci sprzedali za granicą o 15 proc. okien więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W przypadku drzwi odnotowano jeszcze wyższe wzrosty, sięgające ponad 21 proc.
Choć sprzedaż krajowa była również na plusie, wzrosty w tym przypadku były już znacznie skromniejsze – zarówno w przypadku okien jak i drzwi były one niższe niż 5 proc. Zebrane przez Centrum Analiz Branżowych dane wyraźnie wskazują, że polska branża stolarki jest branżą dwóch prędkości – produkcja dużych firm wzrosła o 11,5 proc. a małych jedynie o 1,7 proc.
Więcej na ten temat usłyszą Państwo w najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki”, który swoją premierę miał w pierwszą środę miesiąca, czyli 1 grudnia 2021 roku.
W trakcie Ogólnopolskiego Forum Stolarki Online Jesień 2021 uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpienie Maksymiliana Mirosa z Centrum Analiz Branżowych, który przybliżył wyniki polskiej branży stolarki w ostatnich dwóch sezonach. Ten branżowy analityk omówił również zmiany cen najważniejszych surowców dla branży stolarki. Padła też odpowiedź na pytanie: Co branżę okien i drzwi czeka w 2022 roku?
Zobacz retransmisję tego wystąpienia:
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".