Cyberatak wykończył producenta stolarki ze Szwajcarii!

Autor: |Data publikacji:

Firma Swisswindows ogłosiła niedawno upadłość. Jednym z powodów bankructwa okazał się cyberatak przeprowadzony na firmę rok temu. Jeszcze w 2009 r. był to drugi największy producent stolarki w tym kraju.

Plotki o trudnościach finansowych w Swisswindows krążyły już od dłuższego czasu. Mówiło się o tym, że producent ten przegrywa wojnę cenową na krajowym rynku, której zresztą był jednym z inicjatorów. Gdy w 2015 r. bezpośredni konkurent, firma EgoKiefer (należy do grupy Arbonia), ze względu na koszty przeniosła produkcję za granicę, Swisswindows nadal produkował w Szwajcarii. Doprowadziło to do sytuacji, w której przedsiębiorstwo nie było w stanie zniżyć się do poziomu cenowego proponowanego przez głównego rywala.

Wojna cenowa

W szwajcarskim dzienniku Tagblatt można znaleźć wypowiedź Franza Bischofbergera, właściciela firmy Blumer Techno Fenster, według którego w Swisswindows często zmieniały się osoby na stanowisku prezesa, a problemem były również bardzo wysokie zarobki kadry kierowniczej. Zdarzały się też sytuacje, gdy firma Blumer Techno Fenster musiała rezygnować z dużych zamówień, opiewających na kwoty rzędu 300 tys. franków szwajcarskich, ponieważ Swisswindows oferował niższą cenę, będącą ponoć poniżej jakiegokolwiek progu opłacalności. Słowa te potwierdza Alexander von Witzleben, prezes szwajcarskiej grupy Arbonia:

Pomimo naszej surowej dyscypliny cenowej i kosztowej Swisswindows zawsze nas przebijał niższą ceną – powiedział.

Szef Arbonii powiedział również, że w najbliższych miesiącach powinniśmy być świadkami kolejnych bankructw w szwajcarskiej branży stolarki. Nie da się ukryć, że umacniający się względem euro frank szwajcarski powoduje, że okna importowane z Unii Europejskiej mają w tym kraju dodatkową przewagę cenową.

Wirus z e-maila

Gwoździem do trumny okazał się dla szwajcarskiego producenta cyberatak przeprowadzony w maju 2019 r. Produkcja została sparaliżowana na ponad miesiąc za sprawą trojana szyfrującego Ryuk. To wirus wysokiego ryzyka typu ransomware (tzw. oprogramowanie szantażujące)  – jego zadaniem jest blokada systemu komputerowego lub uniemożliwienie odczytu danych oraz żądanie okupu za przywrócenie stanu sprzed infekcji. Firma straciła oprogramowanie do produkcji okien, dane kontrahentów oraz wszystkie aktualne zamówienia. Kopia zapasowa również znajdowała się na serwerach firmowych, więc i te dane zostały zaszyfrowane przez hakerów.

Przez to, że szwajcarski producent okien nie był w stanie realizować zamówień na czas, musiał płacić wysokie kary umowne. W firmie panował chaos, ponieważ pracownicy nie mieli dostępu do harmonogramów i musieli szukać zamówień oraz faktur w formie papierowej. Według szwajcarskich mediów cyberatak umożliwiło prawdopodobnie otwarcie podejrzanego załącznika z wiadomości e-mail. Zarząd szwajcarskiej firmy postanowił nie poddawać się szantażom hakerów i wolał zainwestować środki finansowe w niezbędną wymianę infrastruktury IT.

W maju 2019 r. firma działała w ramach planu restrukturyzacyjnego, który w ciągu dwóch lat miał znacznie poprawić sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa. Niestety cyberatak pokrzyżował te plany, a Swisswindows nie był już później w stanie wyjść z finansowego dołka. Firma stała się więc ofiarą zarówno wojny cenowej, jak i ataku hakerskiego. Około 180 osób straciło pracę.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".