IKEA, jeden z największych producentów i dystrybutorów mebli na świecie tworzy nowy dział smart home. Czy szwedzki koncern przyczyni się do upowszechnienia inteligentnych rozwiązań ułatwiających życie?
IKEA już od 2012 roku pracuje nad inteligentnymi rozwiązaniami do domów. Początkowo tylko w ramach projektu badawczo-rozwojowego, którego celem było wdrożenie cyfrowych technologii przeznaczonych do domów i mieszkań. W efekcie tych prac w roku 2017 wprowadzono do oferty inteligentne oświetlenie o nazwie Tradfri. Najprostszy zestaw, który zawiera jedną żarówkę LED oraz bezprzewodowy ściemniacz, pozwala szybko i łatwo, bezprzewodowo przyciemnić oświetlenie i dostosować je do wykonywanej czynności. W skład serii wchodzą także żarówki oraz panele świetlne obsługiwane pilotem zdalnego sterowania, który przyciemnia, wyłącza, włącza oraz przełącza światło ciepłe na zimne.
Po uzupełnieniu zestawu o bramkę internetową podłączoną do routera można zdalnie sterować oświetleniem i tworzyć grupy żarówek za pomocą smarfonu z aplikacją IKEA Home smart. System Tradfri zawiera ponadto m.in. bezprzewodowy czujnik ruchu, wzmacniacz sygnału, a także gniazdko wyposażone w wi-fi. Został też zintegrowany z asystentami głosowymi Google, Amazon i Apple, co pozwala na sterowanie światłem za pomocą komend głosowych wydanym inteligentnym głośnikom. Google i Apple ponadto umożliwiają wydawanie poleceń głosowych za pośrednictwem smartfonu.
Oferta automatyki domowej w sklepach IKEA systematycznie się rozwija. Niedawno pojawiły się w nich dwa rodzaje automatycznych rolet wewnętrznych. Są w pełni bezprzewodowe, bo sterowane pilotem, a zasilane akumulatorkami, które można ponownie ładować. Rolety łączą się z bramką internetową Tradfri, a po pobraniu aplikacji można nimi sterować za pomocą smartfonu. Możliwe jest zaprogramowanie ich, by odsłaniały i zasłaniały okna o wskazanych godzinach.
IKEA tworzy dział smart home
Na tym jednak nie kończą się plany koncernu wobec technologii inteligentnego domu. Niedawno firma poinformowała o planach stworzenia zupełnie nowego działu IKEA Home Smart. Decyzja była podyktowana analizami rynkowymi, które przewidują, że jeszcze w tym roku sprzeda się 830 mln inteligentnych urządzeń dla domu. W 2023 roku ma to być już 1,6 mld. Ten ogromny rynek jest dla szwedzkiego koncernu bardzo atrakcyjny. IKEA od 1943 roku produkuje i sprzedaje ciekawie zaprojektowane, funkcjonalne i niedrogie, meble oraz artykuły wyposażenia wnętrz. Produkty te są znane niemal w całym świecie, dlatego sieć handlowa jest bardzo dobrym miejscem do wypromowania inteligentnych rozwiązań dla domu.
Chociaż nie są to na razie produkty o szczególnie zaawansowanych i rozbudowanych funkcjach, dobrze realizują misję firmy: stworzyć lepsze życie codzienne dla wielu ludzi. Ich prostota oraz dostępne ceny mogą wręcz zachęcać do wypróbowania inteligentnych rozwiązań przez klientów, którzy wcześniej tego nie planowali. W upowszechnieniu tych produktów pomóc ma dodatkowo współpraca z globalnym producentem, chińskim Xiaomi. Umowa między firmami przewiduje włączenie produktów IKEA do platformy IoT Xiaomi. Co ważne, poza smartfonami i laptopami, podłączono już do niej ponad 130 milionów innych urządzeń. Obie firmy mają wspólnie realizować dążenie do „połączenia wszystkiego”.