Hörmann: bezpieczne dokowanie z systemem MWB

Autor: |Data publikacji:

Aby zapobiegać przemieszczaniu się pojazdu ciężarowego podczas przeładunku towaru na rampie, firma Hörmann opracowała system blokowania kół MWB. Jego podstawowym elementem jest naprowadzacz kół z ramieniem ryglującym.

Rampy i doki przeładunkowe to najważniejsze ogniwo w logistyce magazynowej. Podczas przeładunku towarów wózki widłowe z reguły kilkakrotnie wjeżdżają na rampę, której najazd opiera się na skrzyni ładunkowej samochodu ciężarowego. W tym czasie może dojść do niewielkiego przemieszczenia się samochodu ciężarowego i odsunięcia od stacji przeładunkowej. Nawet zaciągnięte hamulce pojazdu nie stanowią wystarczającego zabezpieczenia. Aby zapobiegać takim zdarzeniom i ograniczyć niebezpieczeństwo, firma Hörmann, opracowała system blokowania kół MWB. Jego podstawowym elementem jest długi na niemal pięć metrów naprowadzacz kół, po którym w dowolne położenie przesuwać można wózek z obrotowym ramieniem ryglującym. Po zadokowaniu samochodu w stacji przeładunkowej kierowca za pomocą uchwytu przesuwa ramię ryglujące do tylnego koła. Obrót ramienia o 90 stopni powoduje wysunięcie łapy przed oponę, co uniemożliwia odtoczenie się samochodu ciężarowego. Urządzenie blokuje się w dowolnym miejscu, więc położenie opony nie ma znaczenia. Po zakończonym przeładunku należy nacisnąć pedał odblokowania i z powrotem przesunąć ramię ryglujące. System MWB można stosować we wszystkich popularnych modelach samochodów ciężarowych.

Hormann-system blokowania kół MWB
System blokowania kół MWB. Zdjęcie: Hörmann

Elektroniczne sterowanie systemem MWB

Istnieje możliwość rozbudowania systemu blokowania kół o sterowanie elektroniczne. W takim przypadku lampka kontrolna na suwaku MWB oraz zewnętrzna sygnalizacja świetlna informują o bieżącym stanie systemu blokowania kół. Zintegrowany czujnik rozpoznaje położenie koła i pozycję ramienia ryglującego. Dopiero po zabezpieczeniu pozycji samochodu ciężarowego w stacji przeładunkowej następuje przekazanie sygnału zezwalającego na otwarcie bramy. Pedał odblokowania jest podczas przeładunku zablokowany, a jego zwolnienie następuje nie prędzej niż po zamknięciu bramy. Po zakończonym rozładunku lub załadunku kierowca obraca ramię obrotowe z położenia roboczego w położenie podstawowe, a to automatycznie powoduje zmianę statusu na wyświetlaczu sterowania.
System blokowania kół MWB może być mostkowany przy pomocy przełącznika na klucz. Dzięki temu w tej samej stacji przeładunkowej możliwa jest obsługa naczep wymiennych, które nie potrzebują blokady kół. Wtedy brama otwiera się na czas przeładunku, nawet jeżeli system MWB nie znajduje się w zablokowanym położeniu.