O prognozach dla branży stolarki i odpowiedzi na pytanie czy najgorsze mamy już za sobą dyskutowaliśmy podczas ostatniego spotkania Ogólnopolskiego Forum Stolarki. Spójrzmy jak sytuację branży na zakończenie tego roku podsumowują analitycy ekonomiczni, a także sami przedsiębiorcy.
Podczas październikowego Ogólnopolskiego Forum Stolarki jeden z poruszanych tematów brzmiał – Czy najgorsze mamy już za sobą? Dane zebrane przez Centrum Analiz Branżowych z pierwszego półrocza bieżącego roku wskazywały, że spadł wolumen sprzedaży okien i drzwi, szczególnie na rodzimym rynku. Perspektywy rozwoju, według analityków w przyszłym roku nie są już tak negatywne. Wartość sprzedaży stolarki otworowej na rynku europejskim może wzrosnąć od 2 do 4 proc.
Według analityków Allianz Trade (dawniej Euler Hermes), już w tym roku polska gospodarka wypada bardzo dobrze na tle Europu Środkowo-Wschodniej. Analitycy przyznają, że region najgorsze przeszła w III kwartale tego roku. Polska wypada szczególnie pozytywnie na tle sąsiadów . Do elementów, które wyróżniają nasz kraj, można zaliczyć bardzo dobry bilans wymiany z zagranicą, lepszą korelację wzrostu płac ze wzrostem wydajności, a polski złoty zyskuje na wartości i na tle innych walut ma wciąż potencjał do zwiększania tej wartości. Eksperci spodziewają się, że ten rok Europa Środkowo-Wschodnia zakończy wzrostem na poziomie 0,5 proc., natomiast w 2024 r. można się spodziewać wzrostu o 2,1 proc.
O ocenę mijającego roku, a także prognozę kolejnych 12 miesięcy spytaliśmy również przedstawiciela branży, który bezpośrednio działa na rynku stolarki – Tadeusza Konaszuka, prezesa firmy Vikking.
Mijający 2023 r. nie był „łaskawy’” dla szeroko rozumianej branży stolarki otworowej. Kryzys pandemiczny i szalejąca inflacja odcisnęły się znacząco na kondycji finansowej w wielu krajach, które są znaczącymi odbiorcami okien i drzwi made in Poland.
W naszej organizacji wykorzystaliśmy ten okres na „przegrupowanie sił” i dywersyfikację rynków aktywności. Reguła wzrostu zainteresowania w czasach kryzysu na wyroby ekskluzywne i szyte na miarę w przypadku naszej oferty potwierdziła się z nawiązką. Odnotowaliśmy zmniejszenie zainteresowania wyrobami z średniej półki cenowej, co zostało zrównoważone, a wręcz zwiększone dynamicznym przyrostem przychodów w segmencie ekskluzywnych drzwi z linii Ultimate oraz okien Real Wood.
Osłabienie koniunktury na rynku wykorzystaliśmy do wdrożenia kilku znaczących projektów, istotnych dla dalszego organicznego rozwoju. Największym wyzwaniem była decyzja o zmianie ponad trzydziestoletniego wizerunku i dokonanie pełnego rebrandingu. Wbrew pozorom, przedsięwzięcie było dość frapujące i ryzykowne, wszak zmiana obejmowała pełny zakres, począwszy od zmiany barw, logotypu, przebudowy witryny, poprzez reklamę zewnętrzną, po odświeżenie oferty produktowej. Z sukcesem wdrożyliśmy cyfrową platformę do skalowalnej kreacji, wizualizacji i realizacji procesów zamówieniowych, która zapewnia przyjazny i intuicyjny proces ofertowania i obsługi customizowanych drzwi kompozytowych dla sieci partnerów. Internacjonalizacja naszej aktywności wymusza automatyzację i cyfryzację procesów komunikacyjnych z klientami i partnerami, w szczególności z innych stref czasowych.
Prognozuję, iż przyszły rok przyniesie nieznaczną stabilizację inflacyjnych zawirowań i poprawę nastrojów konsumenckich. Niemniej w obecnej sytuacji makroekonomicznej, racjonalnym dla branży jest poszukiwanie alternatywnych rynków aktywności sprzedażowej.
Zobacz również
BAU 2025 – największe wydarzenie branży budowlanej (galeria)
W Monachium od wczoraj trwa największe wydarzenie branży budowlanej. Targi BAU 2025 zgromadziły licznych wystawców. Coraz więcej jest też zwiedzających. Na miejscu jest też redakcja „Forum Branżowego”. I tak jak obiecaliśmy relacjonujemy to wydarzenie.
Targi BAU 2025 rozpoczęte
Rozpoczęło się największe targowe wydarzenie tego roku - BAU 2025 w Monachium. W Niemczech nie mogło zabraknąć naszej redakcji, która relacjonuje to wydarzenie.
Forum Branżowe 01.2025 – czytaj w wersji online
Jest już dostępne styczniowe „Forum Branżowe”. Gościem najnowszego numeru jest Marek Klimek założyciel i prezes firmy Prez-Met. Jest to jedno...