Branża budowlana napędza popyt na szkło płaskie

Autor: |Data publikacji:

W 2024 roku wielkość globalnego rynku szkła float powinna sięgnąć 111,97 mld dolarów. Z kolei w 2027 r. ma to być 170,31 mld dol., z wzrostem rok do roku o 7,24 proc.

Bliźniacze wieże Hermitage Plaza w Paryżu.

Podczas gdy globalny rynek szkła płaskiego ma rocznie rosnąć o 7,24 proc., to według Market Reaserch Community w Europie w prognozie na lata 2023-2030 tempo wzrostu wyniesie 4,9 proc. r/r. Analitycy szacują, że do 2030 r. ten rynek będzie wart 113,74 mld dol.

Czynniki sprzyjające popytowi

Zapotrzebowanie nadal ma napędzać branża budowlana. W sytuacji, gdy budownictwo mieszkaniowe odnotowuje spowolnienie, głównym odbiorcą szkła płaskiego będą obiekty komercyjne. Duży impuls do zwiększenia wykorzystania szkła płaskiego otrzyma w tym roku Francja z powodu planowanych w tym kraju letnich igrzysk olimpijskich. Jak podkreślają badacze, niezbędna infrastruktura dla tego wydarzenia wymaga wybudowania 4,5 tys. nowych mieszkań dla miejscowej ludności, 100 tys. m2 na działalność gospodarczą i 20 tys. nowych pokoi hotelowych dla turystów. Oprócz tego prowadzona jest duża inwestycja w postaci budowy Hermitage Plaza, czyli dwóch bliźniaczych wież o wysokości 323 m, zlokalizowanych w Paryżu. Szacowany koszt to ponad 3 mld euro.

Wielkość zapotrzebowania na szkło płaskie jest uzależniona od sytuacji w dwóch głównych branżach, które są odbiorcami tych produktów. Jest to automotive oraz segment budownictwa. Badacze przeanalizowali sytuację w budownictwie w Europie, przyjmując jako bazę do porównań rok 2021. W takiej perspektywie oceniano, że rynek zdominują Niemcy. Branża budowlana w tym kraju rozwijała się przez ostatnie lata w wolnym tempie, ale nowe budownictwo stymuluje m.in. rosnąca migracja. Obecnie jednak Niemcy wskazują na znaczne spowolnienie, to zaś oznacza, że prawdopodobnie dane zawarte w raportach wywiadowni gospodarczych będą weryfikowane.

Zobacz również

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka

W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”

Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew

W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".