W Polsce powstają rocznie blisko 3 mln rolet, żaluzji i screenów, a udział droższych produktów stale rośnie. Dzięki polityce UE producenci osłon mają duże szanse rozwoju w najbliższych latach. Jak wygląda ta branża w naszym kraju?
W Polsce osłony produkuje kilkaset firm, ale producentów, których sprzedaż tego typu produktów przekroczyła w 2021 roku ponad 1 mln zł było już tylko nieco ponad 100. Co ciekawe, aż za 70 proc. produkcji odpowiada 15 największych firm.
Widać wyraźną podział na dwie grupy przedsiębiorstw produkujących osłony okienne:
- firmy specjalizujące się w ich produkcji,
- firmy, których działalność skupiona jest na produkcji okien, ale dodatkowo wytwarzają osłony.
Zaangażowanie przedsiębiorstw z drugiej grupy w produkowanie osłon jest zazwyczaj niewielkie: segment osłon odpowiada za około 4 proc. łącznych obrotów firm produkujących okna.
W Polsce produkowanych jest ok. 2,8 mln sztuk rolet, żaluzji i screenów. Do Polski trafia 55 proc. produkcji (1,55 mln sztuk) a na eksport 45 proc. (1,25 mln sztuk). Co ciekawe, stale rośnie udział droższych produktów, takich jak rolety podtynkowe, żaluzje fasadowe, czy osłony o wysokim stopniu automatyzacji.
W najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki” Maksymilian Miros oraz Paweł Gregorczyk omówili najnowsze dane o tej branży, które zaczerpnięte zostały z raportu Centrum Analiz Branżowych pt. Rynek zewnętrznych osłon okiennych w Polsce. Edycja 2022”. Według autorów audycji, prognozy dla producentów osłon są bardzo dobre. W tym sezonie, podobnie jak w poprzednim, największym wyzwaniem są co prawda kwestie rosnących cen oraz dostępności komponentów, co przynosi realne ryzyko wyhamowania sprzedaży, ale branża ma bardzo dobre perspektywy długoterminowe.
Osłony znakomicie wpisują się w nurt termomodernizacji, a przypomnijmy, że założenia fali renowacji budynków w UE, której celem jest znacząca poprawa poziomu energooszczędności istniejących budynków, rozpisane są aż do 2050 roku. Według Centrum Analiz Branżowych program ten może podwoić liczbę wymienianych okien. Wiele z nich zostanie zamontowanych razem z osłonami, a przecież rolety i żaluzje (nawet bez wymiany okien) poprawiają termikę. Ankietowani przez CAB sprzedawcy podali około dziesięciu powodów kupowania zewnętrznych osłon okiennych przez Polaków, ale można wyodrębnić z nich trzy najważniejsze czynniki: energooszczędność, bezpieczeństwo, prywatność. I to właśnie aspekty związane z energooszczędnością były wskazywane przez nich najczęściej. Można więc założyć, że klienci mają świadomość wpływu osłon na termikę budynku.
Więcej na temat polskiego rynku osłon usłyszą Państwo w najnowszym odcinku podcastu „Plusy, minusy. Analizy branży stolarki. Zachęcamy do zapoznania się z audycją:
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".