Spółka Gerda, znana z produkcji drzwi i zamków, opublikowała wyniki finansowe za 2023 rok oraz pierwsze półrocze 2024. W ostatnich latach jej sprzedaż dynamicznie rosła, jednak już kolejny rok z rzędu wykazuję stratę netto.
Gerda utrzymuje się w czołówce najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku. Jeżeli chodzi o wyniki finansowe i wielkość produkcji znajduje się ona w pierwszej 20 producentów drzwi. Natomiast zajmuje miejsce na podium wśród producentów drzwi metalowych (podsumowanie roku 2023, raport „Rynek drzwi w Polsce, edycja 2024” od CAB). Biorąc pod uwagę główny profil działalności, czyli produkcję drzwi, firma w roku 2023 osiągnęła 116 mln zł ze sprzedaży, zaś zamki i okucia odpowiadają za 54,3 mln złotych przychodu.
Gerda: przychody, dynamika sprzedaży i rentowność
Po latach stagnacji w okresie 2018-2022 Gerda dynamicznie rosła. Od 2018 roku notowała ona wzrosty sprzedaży, jednak w 2023 r. trend się odwrócił. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 186 212 112,96 zł i były niższe od uzyskanych w roku 2022 o 4,76 proc. (ponad 9 mln zł). Niepokoi fakt, że od 2020 r. firma wykazuje stratę netto, która w 2023 roku przekroczyła 4 mln zł. Rentowność brutto była ujemna (-2,36 proc.), zaś EBITDA wyniosła 2 899 186 mln zł.
W I półroczu 2024 roku Gerda osiągnęła 96,3 mln złotych ze sprzedaży, jednak w tym okresie również odnotowała stratę netto (-3,4 mln zł). Istotnym segmentem sprzedaży jest eksport, który w I półroczu odpowiadał za 10,4 proc. jej sprzedaży (10 mln zł). Spółka zapowiada również rozszerzenie swojej działalności na rynkach zagranicznych.
Co wpłynęło na wyniki finansowe firmy?
W 2023 roku spółka Gerda, podobnie jak wiele innych firm z branży, stanęła przed wyzwaniami związanymi z trudną sytuacją na rynku budowlanym. Były one kontynuacją negatywnych trendów z lat poprzednich. Branża ta, w znacznym stopniu dotknięta skutkami pandemii COVID-19, stanęła przed nowymi wyzwaniami związanymi z wojną w Ukrainie oraz globalnym kryzysem gospodarczym. Te czynniki doprowadziły do pogorszenia warunków rynkowych, co przełożyło się na spadek liczby nowych zleceń budowlanych oraz rozpoczętych budów – ok. 30 proc. przedsiębiorców budowlanych sygnalizowało pogorszenie koniunktury. Choć w ciągu roku pojawiły się pewne oznaki stabilizacji, takie jak unormowanie się cen materiałów budowlanych oraz kursów walut, ogólny obraz rynku pozostał niekorzystny.
Dodatkowo wzrost stóp procentowych, rosnące koszty budowy domów i mieszkań oraz brak korzystnych ofert kredytowania wpłynęły na obniżenie nastrojów konsumenckich. Brak zainteresowania budową i remontami spowodował zmniejszenie ruchu w sklepach budowlanych o średnio 25,9 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Sytuacja ta wpłynęła na spadek popytu na stolarkę otworową, co bezpośrednio dotyczyło wielu firm z branży, w tym również Gerdy.
Zarząd firmy Gerda wdraża działania naprawcze. Jakie są plany na przyszłość?
Zgodnie z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym, zarząd firmy Gerda podjął szereg działań naprawczych, aby przeciwdziałać spadkom sprzedaży i zysków. Jednym z kluczowych działań było nawiązanie współpracy z czterema dużymi dystrybutorami budowlanymi, w tym z firmą Domel, co ma przyczynić się do 30-procentowego wzrostu sprzedaży drzwi w 2024 roku. Działania wymagały znacznych inwestycji, takich jak szkolenia produktowe, montażowe oraz szeroko zakrojone działania marketingowe, co znacząco wpłynęło na koszty operacyjne spółki, mają one natomiast na celu wzmocnienie jej pozycji na rynku. Ogólnie firma planuje wzrost przychodów ze sprzedaży w 2024 r. do 217,6 mln złotych, tj. o blisko 17 proc., a także uzyskanie zysku z działalności operacyjnej na poziomie 1,4 proc.
Równocześnie spółka kontynuowała restrukturyzację i optymalizację procesów wewnętrznych, szczególnie w obszarze zakupów. Podpisanie umowy z firmą specjalizującą się w optymalizacji zaowocowało oszczędnościami i lepszym zarządzaniem kosztami już w pierwszych miesiącach 2024 roku. Wprowadzenie nowej platformy zakupowej do organizacji przetargów jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia efektywności operacyjnej, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dalszego wzrostu rentowności.
Wśród innych działań należy wymienić znaczną redukcję zatrudnienia. Firma zmniejszyła liczbę zatrudnionych osób z 581 do 496, tj. o 14,6 proc. Być może było to wynikiem wprowadzenia automatyzacji procesów. Spółka stara się o pozyskanie funduszy z KPO. Chce je przeznaczyć na wdrożenie rozwiązań wspierających robotyzację i cyfryzację kluczowych procesów. Planuje również rozszerzenie portfolio produktów. Ponadto zakończyła certyfikację produktów w Czechach i Słowacji, co ma znacząco wpłynąć na wzrost sprzedaży w tych krajach.
Zobacz również
Wyniki trzeciego kwartału w AkzoNobel
AkzoNobel, holenderski producent farb i powłok, opublikował dane finansowe dotyczące trezciego kwartały roku 2024. W odniesieniu do tego samego okresu rok wcześniej spółka odnotowała niewielki wzrost sprzedaży i nieduży spadek przychodów.
Trzeci kwartał okiem branży
Trzeci kwartał tego roku pokazuje, że sytuacja ekonomiczna zarówno w Polsce, jak i innych krajach jest nadal trudna. Przewidywana poprawa może nastąpić dopiero w roku 2026. Ten rok jest więc wyzwaniem też dla całej branży stolarki.
Nowości produktowe – przegląd październik 2024
Prezentujemy kolejne zestawienie nowości wprowadzonych przez producentów stolarki na przełomie wrześnie i października.