Włochy zanotowały znaczny spadek wartości sprzedaży okien i drzwi w 2020 roku w porównaniu z rokiem 2019. Sprzedaż była na minusie o 7,7 proc. W tym roku spodziewane są już jednak wzrosty.
Włoska organizacja branży okien i fasad UNICMI przygotowała raport na temat rynku stolarki w 2020. Eksperci opracowali także prognozy dotyczące tego roku. Podkreślają, że na rynku włoskim w sektorze okien, drzwi i fasad dużą rolę w minionych latach odgrywały zachęty i wsparcie państwa w budowach. W tym roku także niezbędne są ulgi podatkowe i wznowienie inwestycji publicznych, by wesprzeć rynek w rozwoju. Choć, według analiz, taka pomoc w tym roku nie przywróci sytuacji na rynku sprzed pandemii.
Budownictwo we Włoszech zanotowało spadek wartości na poziomie 6,5 proc., choć w tym roku należy spodziewać się poprawy koniunktury i nastąpi odbicie na poziomie 3,6 proc. W roku 2019 wartość sprzedaży okien i drzwi wyniosła 4,78 mld euro. Natomiast w roku 2020 była to wartość 4,41 mld euro, to spadek o 7,7 proc.
Sprzedaż stolarki w budownictwie mieszkaniowym w 2020 r. spadła o 9 proc., choć już w tym roku analitycy spodziewają się wzrostu sprzedaży na poziomie 4,5 proc. Jeśli chodzi o budownictwo komercyjne, to sprzedaż stolarki spadła o 6 proc. w 2020 r., a w tym roku zakładany jest wzrost sprzedaży na poziomie 3 proc.

Eksperci zauważają, że w trakcie pandemii zmieniła się forma pracy, dlatego spadnie popyt na powierzchnie biurowe. Szczególnie będzie to widoczne w dużych metropoliach.
Analitycy podliczyli także, że przychody producentów okien i elewacji w 2020 r. spadły o 7,7 proc. W tym roku jednak należy się spodziewać poprawy i wzrostu na poziomie 3,9 proc.
We Włoszech, w segmencie mieszkaniowym, pierwsze miejsce pod względem wartości sprzedaży zajmują okna i drzwi aluminiowe – stanowią one 36,5 proc. udziału w rynku. Na drugim miejscu jest stolarka z PCW – 35 proc. udziału – tu można mówić o dużym wzroście kosztem okien i drzwi z drewna, ich udział w rynku spadł do 28,5 proc.
Biorąc pod uwagę sprzedaż jednostek okiennych, to na pierwszym miejscu są okna z PCW z 41 proc. udziałem w rynku. Na drugim jest aluminium – 33 proc., i na trzecim drewno 26 proc. Eksperci podkreślają, że stale rośnie popularności okien z PCW. Wynika to z dobrze rozwiniętego systemu sprzedaży, ale przede wszystkim z korzystnego stosunku ceny do właściwości termoizolacyjnych.
Raport dostępny jest TUTAJ.
Zobacz również
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie” dostępne na naszym portalu
Nowe „Vademecum: marketing i oprogramowanie”. Sprawdź, jak skutecznie prowadzić marketing i wdrażać nowoczesne oprogramowanie w firmie.
„Gwiazdy Rankingu Buildera” dla branży stolarki
Gwiazdy Rankingu Buildera to zestawienie firm o najlepszej sytuacji finansowej. Kolejna edycja zakończyła się na początku kwietnia 2025 r.
XXXIV Forum 100 – fotorelacja
W ubiegłym tygodniu odbyła się XXXIV edycja Forum 100. Zapraszamy do obejrzenia pierwszej części fotorelacji.