Wakacyjny spadek sprzedaży okien i drzwi

Red.: |Data publikacji:

Niedawne badanie Centrum Analiz Branżowych przeprowadzone wśród ponad setki menedżerów branży stolarki, ujawniło ich prognozę spadków sprzedaży okien i drzwi w II półroczu 2022. Odpowiedzi wobec skali tych spadków wahały się od -40 proc. do kilku procent. Najdalej jednak poszedł szef Press Glassu, Arkadiusz Muś, który w swoim twitterowym wpisie oznajmił, że rynek okien zmniejszył się w kraju o 70 proc. Czy to prawda?

Najnowsze dane GUS dotyczą wyników lipca, a w branży stolarki ten wakacyjny miesiąc należy od lat do słabszych pod względem sprzedaży. Produkcja zespoleń szybowych spadła w tym okresie ilościowo o kilka-kilkanaście procent w stosunku do lipca 2021, ale w okresie od stycznia do lipca sprzedano w naszym kraju taką samą jak w ub. roku ilość zespoleń jednokomorowych. Sprzedaż zespoleń dwukomorowych była w tym okresie nawet o 14 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wieszczenie katastrofalnych 70-procentowych spadków nie jest więc tutaj uzasadnione.

Sprzedaż okien w lipcu 2022 była, podobnie jak w przypadku zespoleń, również niższa niż rok wcześniej. W przypadku okien tworzywowych był to spadek 5-procentowy, natomiast w przypadku okien drewnianych i aluminiowych wyniósł on 10 proc. Jednak także w tej grupie wyrobów sprzedaż po siedmiu miesiącach była wciąż wyższa niż w analogicznym okresie roku 2021. Od stycznia do lipca sprzedano o 4,5 proc. więcej niż rok temu okien tworzywowych, o 6 proc. więcej okien drewnianych i aż o 9 proc. więcej okien aluminiowych.

Drugie półrocze br. przyniesie prawdopodobnie spadki, patrząc miesiąc do miesiąca, ale warto pamiętać, że ubiegłoroczna sprzedaż na jesień też była rekordowa. Oceniając więc tegoroczne wyniki sprzedażowe warto porównywać je do przeciętnych wartości lat 2016-2019, a nie do dość nietypowych dla branży lat 2020-2021.

Jeżeli któryś segment stolarki ma się naprawdę martwić tegorocznymi wynikami, to są to producenci drzwi drewnianych. Ich lipcowa sprzedaż była o 22 proc. mniejsza niż rok temu, ale już tylko o 5 proc. mniejsza niż w czerwcu tego roku. Po siedmiu miesiącach producenci drzwi drewnianych sprzedali ich o 11 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku, a perspektyw na poprawę tego wyniku jesienią raczej nie ma. Precyzyjną analizę rynku drzwi w Polsce znaleźć można w najnowszym raporcie CAB. Tak także zaprezentowano prognozę dla rynku drzwi do końca roku 2022 oraz na rok 2023.

Szerzej o rynku stolarki i jego perspektywach na sezon 2023 rozmawiać będziemy na jesiennym Ogólnopolskim Forum Stolarki, które w połowie października odbędzie się w podwarszawskim Ożarowie. Zapisać się na to wydarzenie można już TERAZ.

Zobacz również

Pięćdziesiąt najlepszych okien i drzwi w Polsce

Pięćdziesiąt najlepszych okien i drzwi w Polsce

Po kilkuletniej przerwie po raz szósty zostały wybrane najlepsze okna i drzwi w Polsce w konkursie TopTen Hacks 2022.

ML System notuje niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży

ML System notuje niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży

ML System podliczył wyniki za trzy kwartały bieżącego roku. Firma odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 39 proc.

AGC: w Europie spada popyt na szkło

AGC: w Europie spada popyt na szkło

AGC podliczył wyniki za trzy kwartały. Spółka jednocześnie informuje, że popyt na szkło w Europie spada, co wymaga korekt w działalności.

1