Osłony przeciw owadom, duoplisy i żaluzje odnotowały najwyższy wzrost sprzedaży w tym roku spośród poszczególnych kategorii osłon okiennych w Niemczech. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Sprawdziliśmy wśród rodzimych producentów, jakie trendy panują na rynku osłon w 2021 roku.
Wyniki branży osłonowej w Niemczech w I półroczu 2021 roku są na sporym plusie – wynika z danych Centrum Kompetencyjnego Textil + Sonnenschutz, stworzonego przez trzy niemieckie organizacje branżowe. Wzrost obrotów wyniósł 12 proc. w porównaniu z I półroczem 2020 roku. Największe wzrosty odnotowano w osłonach przeciw owadom. Przychody producentów w tej kategorii wzrosły o 34,6 proc., duoplisy to wzrost o 20,3 proc., a żaluzje to +7,7 proc. Jedyną grupą produktową na minusie były rolety typu dzień i noc, które odnotowały spadek o 2,3 proc.
Niestety w Polsce organizacje branżowe nie prowadzą tak szczegółowych analiz wśród swoich członków, więc brakuje tego typu danych. Jednak sonda, którą przeprowadziliśmy wśród polskich producentów osłon przynosi nam odpowiedź na pytanie, jakie trendy osłonowe panują w Polsce w 2021 roku.
Okazuje się, że wśród osłon wewnętrznych jednym ze sprzedażowych hitów są żaluzje. Nasi rozmówcy podkreślają, że na popularności zyskują przede wszystkim żaluzje z naturalnych materiałów, takich jak drewno i bambus.
– W ostatnich latach obserwujemy rosnące zainteresowanie stylem skandynawskim. W klasycznym wydaniu jest to styl, który bazuje na naturalnych materiałach i kolorach, dlatego właśnie nasze żaluzje drewniane w szczególności z szerokimi lamelami 50 mm są teraz na szczycie sprzedażowym – mówi Dominik Tuszyński z firmy Akant. – Do wnętrz klienci coraz częściej decydują się na żaluzje drewniane lub bambusowe, od kilku lat możemy zaobserwować znaczny spadek zainteresowania popularnymi w latach ubiegłych roletami typu Dzień i Noc. Klienci coraz częściej zastępują typowe rolety materiałowe właśnie żaluzjami które oprócz swojej funkcjonalności i praktyczności zapewniają też elegancki efekt wizualny – potwierdza Sylwester Piechowski, właściciel firmy Sun Winner. – Jeśli chodzi o osłony wewnętrzne to w tym roku obserwujemy powrót do klasyki czyli żaluzji drewnianych, które są ponadczasowe i dzięki naturalnemu surowcowi nadają wnętrzom niepowtarzalny klimat – wtóruje Marcin Szymanowski z Fart Produkt.
W przypadku osłon zewnętrznych producenci dostrzegają większe zainteresowanie klientów m.in. screenami oraz żaluzjami fasadowymi. – Potrzeba większego poczucia komfortu w miejscach, w których przebywamy na co dzień, pracujemy, odpoczywamy czy śpimy przyczyniła się do utrzymania stałych tendencji wzrostowych jeśli chodzi o sprzedaż naszych żaluzji fasadowych – mówi Adam Okoń z firmy Portos TR7. – O ile za żaluzjami zewnętrznymi przemawia możliwość swobodnej regulacji kąta nachylenia lameli i precyzyjnej kontroli dopływu światła do wnętrza, o tyle screeny zapewniają znacznie szersze zastosowanie – wyjaśnia Marta Tkaczyk z firmy Spin.
W przypadku osłon zewnętrznych coraz powszechniejsza jest też automatyka osłonowa – Wśród szerokiej oferty akcesoriów zewnętrznych zauważalny jest wzrost sprzedaży markiz i rolet w wersji elektrycznej czy solarnej. Potwierdza to tendencję wyboru przez klientów produktów automatycznych – zauważa Wojciech Chronowski z Fakro.
Zobacz również
Veka sponsorem lokalnego sportu, Wiśniowski wspiera skoczka
W ostatnim czasie kilka firm z naszej branży pochwaliło się wsparciem dla sportowców. Wiśniowskiego będziemy oglądać w Pucharze Świata w skokach narciarskich, a Veka będzie widoczna podczas meczów Pucharu Polski. Fakro kontynuuje współpracę z piłkarkami, a Lanko i Oknamix zaczyna z piłkarzami.
Producenci stolarki w rankingu „Najcenniejsze firmy rodzinne 2024”
Producenci stolarki mają swoją reprezentację w tegorocznym rankingu najcenniejszych firm rodzinnych. Jego autorzy wyłonili laureatów spośród przedsiębiorstw w poszczególnych województwach.
CAL posadził kolejnych 10 tysięcy drzew
W drugiej połowie października pracownicy CAL tradycyjnie posadzili kolejnych 10 tysięcy drzew. Akcja, którą rokrocznie prowadzi suwalski producent drzwi, doczekała już siódmej edycji. Partnerem wydarzenia było "Forum Branżowe".