Rynek smart home będzie zyskiwał na wartości

Autor: |Data publikacji:

Wartość rynku Smart Home do 2022 podwoi się w stosunku do 2018 r. i wyniesie 123 miliardy dolarów. Tak przewidują eksperci z agencji badawczej ABI Research.

Obecnie dostawcami najnowszych technologii są tacy giganci, jak Apple, Google czy Amazon. Jednak te firmy muszą się przygotować na coraz większą konkurencję, która będzie się pojawiać w najbliższych latach. Popularność produktów typu smart jest bardzo duża, a firmy dużo inwestują w rozwój najnowszych technologii, co spowoduje, że rynek smart home będzie mocno zyskiwał na wartości. W roku 2018 jego wartość wynosiła 56 miliardów dolarów, a do 2022 r. prognozuje się, że osiągnie 123 miliardy.

Dom z technologią smart w Warszawie.

Co ciekawe, eksperci z agencji ABI Research sugerują, jak zyskać na rozwoju tej branży. Otóż radzą, by firmy współpracowały ze sobą. Produkty na rynku smart niezwykle szybko się rozwijają. Widać, że przenikają się ze sobą technologie smart home ze smart mobility czy smart city. A zatem, aby być na bieżąco z tymi zmianami, to firmy o nieco odmiennych profilach działalności powinny wspólnie działać. Analitycy przekonują, że żadna samotna firma nie przetrwa na rynku smart home.

Szansę na rozwój poprzez współpracę dostrzegło już kilka podmiotów. Przykładem jest tu włączenie w struktury Nice firmy Fibaro. Z kolei Amazon kupił firmę Ring produkującą akcesoria do drzwi, a Google zdecydowało się na współpracę z Nest, dostawcą systemów bezpieczeństwa (kamery).

Z drugiej jednak strony pojawia się inne niebezpieczeństwo, które może wpłynąć na zahamowanie rozwoju tej branży. Otóż klienci obawiają się, że firmy dostarczające najnowsze rozwiązania, będą miały dostęp do danych i informacji o użytkownikach. Pojawia się obawa o utratę prywatności. Na przykład Google zbiera informacje o milionach użytkowników Internetu. A teraz „wejdzie do domu” poprzez oferowanie urządzeń służących nadzorowi. Taka sytuacja może spowodować, że duże koncerny będą dysponowały naprawdę ogromną wiedzą. Dlatego bardzo możliwe, że mogą pojawić się wymogi prawne, których celem będzie ograniczenie zbierania danych przez firmy. Czy wpłynie to na rozwój branży? To akurat trudno przewidzieć.