Pergole – czy warto je mieć w ofercie?

Red.: |Data publikacji:

W ostatnich latach odnotowano wzrost zainteresowania pergolami. Inwestorzy coraz częściej decydują się na tego typu konstrukcje w swoich ogrodach oraz na tarasach i jest to nie tylko zagraniczny trend. Dlatego producenci stolarki włączają do oferty pergole, by móc sprzedać klientowi kolejny produkt, już na dalszym etapie inwestycji.

fot.: Aluprof

Jak wynika z opublikowanego w ubiegłym roku badania firmy Interconnection Consulting, na najważniejszych europejskich rynkach sprzedaż zadaszeń lamelowych rozwijała się znacznie dynamiczniej niż markiz. Wzrosty w sezonie 2021 przekroczyły 25 proc., a rekordy popularności takie konstrukcje biły we Włoszech, gdzie dynamika sprzedaży była znacznie wyższa od średniej. Stefano Armandi, autor badania, tak prognozował dalszy rozwój rynku: – Istnieją wyraźne sygnały, że wydatki gospodarstw domowych pozostaną wysokie, dlatego uważamy, że rynek ustabilizuje się na obecnym poziomie, oczywiście przy założeniu, że nie zaistnieją jakieś ekstremalne czynniki zewnętrzne. Niestety atak Rosji na Ukrainę okazał się właśnie tym ekstremalnym czynnikiem, który wywrócił do góry nogami wszelkie prognozy rynkowe, a wielowymiarowe efekty wydarzeń za naszą wschodnią granicą odczuwa obecnie cała branża budowlana. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatnich latach pergole nabrały znaczenia, a ich systemy pojawiają się w ofercie coraz większej liczby systemodawców. Czy producenci stolarki powinni swoje portfolio produktowe poszerzać właśnie o te produkty?

Wiele plusów

Według wielu przedstawicieli branży pergole mają liczne atuty, które można łatwo przekształcić w argumenty sprzedażowe. – Pergole są atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób poszukujących ochrony przed warunkami atmosferycznymi, estetycznego uzupełnienia przestrzeni zewnętrznej, elastycznego użytkowania, ochrony mebli i roślin oraz zapewnienia prywatności. Dlatego producenci powinni rozważyć włączenie pergoli do swojej oferty, aby sprostać różnorodnym potrzebom i preferencjom klientów – przekonuje Marek Walczak, konstruktor działu R&D w firmie Aliplast. – Dostępne są różne rodzaje pergoli, które mogą być dopasowane do indywidualnych preferencji i stylu architektonicznego. Dzięki temu mogą stanowić atrakcyjny element ogrodu lub tarasu, a także zwiększyć wartość nieruchomości – dodaje. Wtóruje mu Tomasz Grygielko, dyrektor handlowy w Sun Winner z Łomży, który również wymienia podobne argumenty przemawiające za tymi wyrobami i zauważa, że producenci stolarki i ślusarki poszukują coraz częściej systemów pergolowych. – W ostatnim czasie zauważam znaczący wzrost zainteresowania tą kwestią, a samym producentom coraz częściej zależy na dopracowanych rozwiązaniach i szybkości montażu. Rynek zadaszeń tarasów rozwija się ekspresowo, dlatego takie produkty wcześniej czy później będą pojawiać się w ofertach kolejnych producentów. Pytanie, jakie należy sobie zadać, to jakie będą to konstrukcje? Z obserwacji rynku wynika, że coraz częściej jakość stawiana jest ponad design. Pergole są wszechstronne i mogą być dostosowane do różnych stylów i preferencji klientów, a to zwiększa ich popularność – mówi. Kolejne atuty zauważa Adam Rydlewicz, menedżer ds. marketingu w firmie Morad: – Pergole mogą być relatywnie kosztowne, a ich sprzedaż może zwiększyć przychody firmy. Dodatkowo oferowanie pergoli może doprowadzić do sprzedaży powiązanych produktów. Istotnym argumentem mogą też okazać się aspekty proekologiczne. – Pergole wykonane z materiałów przyjaznych środowisku mogą być atrakcyjne dla ekologicznie świadomych konsumentów. Oferowanie pergoli zrównoważonych może być częścią strategii firmy skierowanej na promowanie zrównoważonego rozwoju – dodaje.

Tekst: Marek Czuma

Przejdź do prenumeraty
1