Teksty do MultiPublikacji są nadsyłane przez firmy.

„Okna z Polski się liczą!”

Autor: |Data publikacji:

Wywiad z Joanną Skalbaniok, prezes Roto Frank Okucia Budowlane, który ukazał się w sierpniowym numerze miesięcznika „Forum Branżowe”.

Joanna Skalbaniok, prezes Roto (1)Chyba można powiedzieć, że przez trzy dekady działalności Roto w naszym kraju, firma odegrała ważną rolę w rozwoju rodzimej branży stolarki?

30 lat działalności Roto w Polsce to historia rozwoju technologii i wieloletniej współpracy z producentami. W latach 90. wspólnie z polskimi przedsiębiorcami tworzyliśmy podwaliny branży, która dziś jest najdynamiczniejszą gałęzią gospodarki i niekwestionowanym liderem eksportowym. Systemy okuć do okien i drzwi Roto „german made” zostały doskonale przyjęte, współtworząc nową jakość polskiej stolarki. Na przestrzeni lat rozwinęliśmy asortyment, który dziś obejmuje okucia do okien i drzwi rozwierno-uchylnych, przesuwnych, harmonijkowych, a także zamki, zawiasy i progi, akcesoria do szklenia oraz elektroniczne wyposażenie dodatkowe. Ponad 8000 artykułów z gamy różnych rozwiązań łączy bezpieczeństwo, zarządzanie energią i komfort w budynkach. Zbudowaliśmy nowoczesną siedzibę i magazyn w Warszawie, z którego szybko i niezawodnie dostarczamy towar w dowolne miejsce w Polsce, a także do krajów bałtyckich.

Ostatnie sezony były pełne wyzwań i trudności. Relacje zbudowane przez 30 lat pewnie nabrały w takim okresie znaczenia?

Przez 30 lat na polskim rynku stworzyliśmy z naszymi klientami mocne partnerskie relacje. Ich efektem jest silna pozycja rynkowa Roto, za którą stoi doskonały produkt, doświadczeni specjaliści, ale przede wszystkim otwartość i indywidualne podejście do potrzeb naszych odbiorców. Roto w Polsce to przede wszystkim zaangażowany i zgrany zespół fachowców, których większość uczestniczy w rozwijaniu firmy od ponad 20 lat. Wiele firm jest z nami od początku. Dla naszych klientów jesteśmy pewnym partnerem biznesowym z nowoczesnym zapleczem produkcyjno-logistycznym. Mogą na nas liczyć w zakresie jakości komponentów, ale też tego, co dziś ma największe znaczenie – niezawodności dostaw. Przez trzy dekady udowodniliśmy, że ryzyko współpracy z Roto praktycznie nie istnieje. To doskonały kapitał do pozyskiwania nowych odbiorców.

Roto-Frank-Sprzedaż-Polska-Północna
Dewizę „Roto blisko klienta” wdraża w życie w samym tylko regionie Polski Północnej sześcioosobowy zespół product managerów pod kierownictwem dyrektora sprzedaży (od lewej: Rafał Osiński – dyr. sprzedaży, Krzysztof Kosiński, Robert Popławski, Grzegorz Ewertowski, Jacek Romanowski, Piotr Siemiątkowski). Wraz z zespołem w regionie Polski Południowej i ze specjalistami Roto Door, Roto Aluvision, Roto IT i Roto Lean sieć przedstawicieli Roto w terenie tworzy 25-osobowy zespół.

W jakim kierunku będzie zmierzało Roto w kolejnych dekadach?

Będziemy umacniać naszą pozycję i rozwijać obecność na rynku. Nasze plany na najbliższe dekady to dalsze wzrosty, digitalizacja, zrównoważony rozwój i bycie blisko klienta. Szczególnie w obecnej sytuacji gospodarczo-politycznej musimy być elastyczni i uwrażliwieni na potrzeby producentów i zmieniające się uwarunkowania rynkowe. Tworząc nowoczesne rozwiązania i usługi serwisowe wykorzystujemy doświadczenia Roto z całego świata, by dalej wspierać działania eksportowe naszych klientów. Przewidziane na najbliższy czas nowości produktowe rozszerzą asortyment Roto m.in. w segmencie przesuwnym i drzwiowym uwzględniając aktualne trendy coraz większych formatów okien i drzwi.

Automatyzacja i cyfryzacja jest obecnie jednym z najważniejszych wyzwań w branży. W tym zakresie Roto także proponuje ciekawe rozwiązania.

Automatyzacja procesów jest obecnie jednym z najważniejszych obszarów naszej działalności zarówno na poziomie centralnym, jak i na poszczególnych rynkach. W Polsce także realizujemy szereg nowych projektów z obszaru digitalizacji procesów sprzedażowo-logistycznych: wdrożenie systemu elektronicznej wymiany dokumentów czy nowa wersja programu WinCon, umożliwiająca naszym klientom kompleksowe zarządzanie produkcją stolarki. Uruchamiamy platformę komunikacji marketingowej Roto City, a także szkolenia i webinaria wspierające producentów i dystrybutorów okuć w ich działaniach sprzedażowych

Ekologia to również istotny temat w stolarce. Jest on rozumiany zarówno jako wytwarzanie produktów pomagających w oszczędzaniu energii, ale i jako ich ekologiczne wytwarzanie.

Aktualne trendy: zrównoważona zielona architektura, rozwiązania przyjazne użytkownikom i środowisku wyznaczają drogę naszego rozwoju. Rozwijamy technologie, by dostarczać certyfikowane komponenty, spełniające najwyższe normy i wymagania na świecie. Produkty, które zmniejszają zużycie energii, jak termoizolacyjne progi Roto Eiflel, energooszczędne drzwi, czy systemy przesuwne o wysokiej szczelności, jak Roto Patio Inowa to produkty, których potrzebuje dzisiejszy rynek. Jednocześnie dbamy, by ich produkcja odbywała się z poszanowaniem środowiska i myślą o przyszłych pokoleniach. Przykładem są należące do Roto profile TPE Deventer, z certyfikatem „Cradle to Cradle”, które w pełni nadają się do recyclingu.

Roto Patio
Klienci Roto mają do dyspozycji w warszawskim Roto Room ponad 40 modeli okien i drzwi z rozwiązaniami z aktualnej oferty. To wyróżnione w plebiscycie „Forum Branżowego” miejsce szkoleń i prezentacji produktowych dla producentów i dilerów stolarki.

Jaka jest przyszłość technologii okiennych, czy coś zaskoczy polskich producentów w tej dziedzinie? 

Budownictwo zmierza w kierunku energooszczędności i wielkoformatowych przeszkleń. Polscy producenci i eksporterzy płynnie odpowiadają na te potrzeby, jak i na inne specyficzne wymagania poszczególnych rynków. Z naszej strony mogą liczyć na pełne wsparcie. Międzynarodowa struktura Roto pozwala nam obserwować zmiany i pomagać zarówno globalnie – jak i lokalnie, dzięki obecności oddziałów na poszczególnych rynkach. Nasze know-how, stabilność grupy i możliwości operacyjne będziemy wspierać producentów w rozwoju i zdobywaniu nowych obszarów.

Wywiad opublikowany w sierpniowym numerze miesięcznika „Forum Branżowe”