Montażyści bez schodów, ale z automatyką

Autor: RK |Data publikacji: 2018-12-14

Drodzy czytelnicy,

w listopadzie zostałem poproszony o reprezentowanie Zrzeszenia Dystrybutorów i Montażystów Stolarki w rozmowach z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat zawodu montażysty okien i drzwi. Przygotowując się do rozmów, zwróciłem się do Was z prośbą o wyrażenie opinii. Przeprowadziłem dziesiątki rozmów, otrzymałem dziesiątki maili, liczyłem na setki głosy oddane w naszej ankiecie. W przytłaczającej większości opowiedzieliście się przeciwko wprowadzeniu umiejętności montowania schodów do zawodu montażysty stolarki. W ankiecie przeciwko temu opowiedziało się 83 proc. uczestników. W większości też, choć już nie tak wyraźnej, opowiedzieliście się przeciwko nauczaniu w ramach tego zawodu umiejętności montowania okien dachowych. Ankietowani opowiedzieli się przeciwko temu w 60 proc. – 40 proc. było jednak „za”.

Kto chciał okien dachowych i schodów w zawodzie montera?

Bardzo „za” był natomiast Związek POiD, jego ekspert i jego Prezes (na co dzień członek zarządu Fakro), którzy skutecznie przekonywali ministerialnych urzędników, że montażysta okien musi umieć montować również okna dachowe. Jako że nie mieliśmy od Was dość mocnego mandatu w tej kwestii, to zbyt mocno nie protestowaliśmy i pozostało to w podstawie programowej. Przedstawiciele Związku próbowali również przekonywać, że montażysta powinien także umieć montować schody. Tutaj już, posiadając wasze upoważnienie, tak mocno protestowaliśmy, że nawet urzędnicy Ministerstwa się ugięli. Eksperci Związku wyjaśnili wówczas, że tak naprawdę to chodziło im o schody strychowe, które produkuje Fakro i dwóch innych członków tego Związku. Zaproponowaliśmy wówczas kompromis, żeby montowania schodów strychowych nauczać w ramach montowania okien dachowych, jako jedną umiejętność. I tak zostało to zapisane.

Siły nasze skoncentrowaliśmy na tym, aby wpisano do nauki zawodu umiejętność używania maszyn i narzędzi niezbędnych przy montażach, ale też by uczyć montowania napędów, czujników i elementów sterowania. I to właśnie zostało wpisane do podstawy programowej nauczania zawodu montera stolarki budowlanej.

Jaki jest zakres nauczania zawodu montera?

Podsumowując: przegraliśmy okna dachowe, wygraliśmy w kwestii schodów modułowych, ale najważniejsze: wprowadziliśmy nauczanie podstaw elektroniki i automatyki. W zawodzie tym mamy więc umiejętność montowania: 1. okien i drzwi balkonowych, 2. drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, 3. osłon okiennych i drzwiowych (też markiz), 4. bram oraz 5. okien dachowych wraz z wyłazami stropowymi. Pięć konkretnych umiejętności. Przyszli montażyści mają znać podstawy budownictwa, źródła prawa budowlanego, znać rysunek techniczny oraz uczyć się podstaw automatyki.

Szczegółowy projekt Podstawy Programowej Kształcenia w zawodzie montera zamieszczony będzie już po Świętach na stronach Rządowego Centrum Legislacji – link do niego umieścimy na stronie serwisu: ForumBranzowe.com . Będzie wówczas czas na lekturę szczegółową i 30 dni na zgłoszenie ewentualnych uwag do Ministerstwa. Najlepiej by było zapewne przez biuro Związku POiD, który był bardzo mocno zaangażowany w  tworzenie tych, czasami kontrowersyjnych, zapisów.

z pozdrowieniami,
Robert Klos