Rok 2020 w obszarze biznesu to czas przewartościowań oraz modyfikacji strategii: przekształcania modeli biznesowych, komunikacji marek z klientami, na rzecz wzrostu znaczenia empatii konsumenckiej. Nie ulega wątpliwości, że Covid -19 przyspieszył wdrażanie narzędzi cyfrowych wśród firm i klientów. Digitalizacja na szerszą skalę stała się faktem. Trudne czasy spowodowane pandemią sprawiły, że w obszarze marketingu pojawiły się nowe kierunki rozwoju oraz trendy wpisujące się w obecne realia.
Marketing mix w nowej odsłonie. Przemodelowanie strategii marketingowej, budżetów, kampanii, usług, rabatowania, logistyki i stylu komunikacji poprzez zamianę kontaktów bezpośrednich na spotkania online. Webinary, konferencje, szkolenia, eventy w sieci, czaty stały się standardem funkcjonowania biznesowego. Z całą pewnością elastyczność i otwartość na innowacje to pożądana cecha czasów, w jakich żyjemy.
Content marketing i jego wciąż rosnąca rola. Autentyczna komunikacja marki z klientami to wartość dodana dla każdej strony.
Znaczenia nabiera koncepcja Human-to-Human, w skład której wchodzi wyróżniająca się komunikacja, content marketing, indywidualizacja, a przede wszystkim empatia konsumencka. To dobry czas, by zminimalizować myślenie o komunikacji w kategoriach B2B i B2C i postawić na H2H. Ludzie zdecydowanie bardziej ufają opiniom innych osób, niż informacjom zamieszonym w kanałach firmowych. Treści z profili prywatnych mają kilkakrotnie większe zasięgi niż ze stron firmowych. Zaznacza się również tendencja klientów do częstszego kontaktu z działami handlowymi poprzez social media.
Personal branding rozumiany w kontekście pracowników, jako ambasadorów firmy.
Czas klienta. Dopasowywanie się do potrzeb, wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom, utrzymanie kontaktu, rozwiązywanie problemów w obsłudze posprzedażowej to nieodzowne standardy każdej firmy, ceniącej relacje z klientem.
Brand. Silna marka, która bazuje na wartościach, archetypach i autentycznej osobowości zawsze będzie miała sprzymierzeńców. Marka idąca z duchem czasów wie, jak się dopasować do nowych standardów i jaką rolę chce pełnić na rynku.
Automatyzacja procesów ma coraz większe znaczenie, ale relacje są kluczowym czynnikiem budowania silnej marki. Wzbudzanie zaufania, profesjonalizm, doświadczenie, wydajność, słuchanie konsumentów, personalizacja przekłada się na lojalność wobec marki.
Rośnie rola kampanii video oraz reklam produktowych. Współpraca z Google to obowiązek perspektywicznie myślącego przedsiębiorstwa.
Tworzy się Marketing 5.0., który można określić jako połączenie elementów humanistycznych i technologicznych w obszarze marketingu.
Zamiast programów lojalnościowych – Customer Experience, który nabiera dodatkowego znaczenia w sytuacji uniemożliwiającej kontakt bezpośredni z klientem.
Eliminacja lejków sprzedażowych, ponieważ to podejście, które koncentruje się na pozyskiwaniu klientów jednorazowych, a nie ich utrzymaniu i stałych klientach. Wprowadzenie modelu marketingowego koła zamachowego koncentruje się na utrzymaniu zadowolenia klientów i ich motywacji. I to jest przyszłościowe myślenie, które warunkuje jakościowe relacje.
Więcej informacji w samej wyszukiwarce, bez konieczności przechodzenia na stronę internetową to kolejny trend. Idea content marketingu prowadzonego w oparciu o analizy SEO i wideo content to obszar stale wymagający doskonalenia i monitu.
Influencerzy. Są i nadal będą skutecznymi ambasadorami marki pod warunkiem autentycznego zaangażowania oraz identyfikacji z firmą. W Tokio powstała wirtualna influencerka, wygenerowana przez komputer postać, która posiada ponad 250 tysięcy fanów. Także wiele jeszcze przed nami w tym obszarze.
CSR oraz nastawienie na eko. Społeczna odpowiedzialność biznesu, włączanie się w programy edukacyjne służące poszerzaniu wiedzy w obszarze dbania o środowisko to w XXI jeden z kluczowych tematów kampanii społecznych.
Pandemia sprawiła, że nastały czasy użytkownika sieci. O ile trend ten jest oczywisty ze względu na stale rozwijającą się technologię, o tyle nasilił się na skutek narzuconych ograniczeń w kontaktach międzyludzkich i swobodzie działania. W mojej ocenie relacje to bardzo istotne ogniwo w życiu społecznym, niezależnie od modelu, w którym funkcjonujemy. Konsumenci będą identyfikować się i podążać za marką, która rozumie ich potrzeby oraz od której otrzymują dopasowane do swoich potrzeb rozwiązania.
Słowa klucze to: autentyczność, jakość, progres. Przede wszystkim jednak nieustająco człowiek.
Justyna Wnęk
Brand Manager w firmie PETECKI