Mikołaj Placek, prezes zarządu Oknoplast, udzielił wywiadu miesięcznikowi Forbes, w którym ujawnił, że ubiegłoroczne przychody Grupy przekroczyły miliard złotych. Pomimo pandemicznego kryzysu spółka poprawiła znacząco swoje parametry finansowe, więc dziennikarze dopytali, jak to było możliwe?
Dzięki kampaniom marketingowym utrzymaliśmy ciągłość w zamówieniach na wszystkich naszych europejskich rynkach. Inni producenci w tym czasie zaprzestali działań promocyjnych, my wykorzystaliśmy tę okazję i wyszliśmy zarówno do klienta ostatecznego, jak i biznesowego z zupełnie nowym modelem sprzedażowym, opartym na rozwiązaniach online. Dzięki obsłudze zdalnej nasi partnerzy handlowi mogli nieprzerwanie obsługiwać klientów – to było coś, co wzmocniło nasze relacje biznesowe we wszystkich krajach. Dzięki nam wciąż mogli pracować.
Od czego zatem zależy odporność kryzysowa?
Przede wszystkim od dojrzałości biznesu i jego elastyczności. Jako firma świadoma bardzo duży nacisk kładziemy na analitykę w biznesie. W naszych strukturach są osoby zajmujące się szerokimi analizami. Wszelkiego rodzaju badania pozwalają nam tworzyć predykcje, tak byśmy mogli przygotować optymalne strategie działania. W momentach, gdy wszyscy ograniczają wydatki, my stawiamy na aktywne działanie strategiczne. Konsekwencją tego jest przejęcie największego gracza w Hiszpanii – spółki Ampuero, która ma blisko 10-procentowy udział w rynku. Zawsze chcemy być kilka kroków przed konkurencją i konsekwentnie się rozwijać. Często powtarzam: jeśli firma się nie rozwija, to zaczyna się cofać.
Nie każdą firmę stać oczywiście na tak szerokie akcje promocyjne jak robi to Oknoplast. Nie każdą również stać na utrzymywanie grupy analityków rynkowych. Co więcej: istnieją firmy, które nie mają potrzeby korzystania z badań i raportów rynkowych. Tym jednak, którzy tą potrzebę mają polecamy najnowsze opracowania Centrum Analiz Branżowych poświęcone rynkowi drzwi oraz rynkowi okien w Polsce, a zawierające również prognozy na ten i kolejny sezon.
A cały wywiad z Mikołajem Plackiem przeczytać można w sierpniowym numerze miesięcznika Forbes.