Prognozy na mijający rok z końca 2020 były ostrożne: pandemia zbierała żniwa, przedsiębiorstwa borykały się z utrudnioną logistyką oraz problemami z dostępnością surowców, a także z przyspieszającą inflacją. Grupa MACO, chociaż podobnie jak inne firmy musiała stawić czoła wspomnianym kwestiom, 2021 rok może uznać za bardzo udany.
„Cieszymy się, że po raz kolejny udało nam się zwiększyć obroty Grupy. Nie mamy jeszcze dokładnych wyliczeń za całe 12 miesięcy, ale po 3 kwartałach wzrost wyniósł 15%” – mówi Guido Felix, prezes zarządu. „Na koniec roku spodziewamy się wzrostu rok do roku o 13%, do ok. 350 mln euro”. Tak korzystny wynik pozwala mieć nadzieję, że następne lata również będą należały do udanych. Było to możliwe m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek kilku wartościowych nowości produktowych, z których na szczególną uwagę zasługuje innowacyjny system odstawno-przesuwny Move.
Zatrudnienie stale rośnie
Mijający rok oznaczał duże zmiany w polskim oddziale firmy. Przypomnijmy, że od 2017 roku działa w Gliwicach zakład produkcyjny firmy. W tej chwili zatrudnionych jest tu aż 265 pracowników, co oznacza wzrost aż o 100 etatów w porównaniu z poprzednim rokiem. Firma nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa i wciąż zatrudnia nowych pracowników. W tej chwili najbardziej poszukiwani są specjaliści w zakresie Lean Managementu, kierownicy produkcji, pracownicy produkcyjni oraz personel administracyjny.
Dużym wyzwaniem jest nie tyle pozyskiwanie nowych pracowników, co ich utrzymanie. Dlatego MACO w Polsce stale wprowadza zmiany, które czynią pracę w firmie przyjemniejszą i przynoszącą więcej korzyści. Od kilku miesięcy działa tu m.in. program dofinansowania do posiłków, które kilka razy dziennie dowożone są do siedziby firmy z pobliskich restauracji. To nie tylko wyraz troski o pracowników, ale również o gliwickie punkty gastronomiczne, które bardzo ucierpiały w czasie pandemii.
Pracownicy mogą liczyć na dużo więcej niż ciepłe posiłki: mamy atrakcyjny model premiowy i system motywacyjny, karty Multisport, dofinansowanie do urlopu, upominki świąteczne, szkolenia kompetencyjne i kursy językowe. Wszystko to czyni z MACO Polska jednego z najciekawszych pracodawców w okolicy.
Nowe linie montażowe
W ciągu ostatniego roku znacząco, bo aż o 23%, wzrosła wydajność polskiej produkcji. Stało się tak m.in. dzięki przeniesieniu kilku linii montażowych z zakładów w Austrii i Rosji. Na kolejny rok planowane jest dalsze przenoszenie maszyn, dzięki czemu do końca 2022 roku wydajność produkcji wzrośnie aż 2,5-krotnie. Co ciekawe, mimo tak dynamicznego rozwoju nie tylko w Polsce, ale w całej Grupie MACO, w pewnym momencie nastąpiły krótkotrwałe trudności z zapewnieniem ciągłości dostaw. Stało się tak z kilku powodów: były problemy z dostępnością towarów, wciąż utrudniona była logistyka. Jednak najważniejszy powód to… nadspodziewanie duży wzrost zamówień u naszych klientów. W związku z pandemią niewielu z nich spodziewało się dobrych wyników, tymczasem w wielu przypadkach okazały się one nie tylko dobre, ale wręcz rewelacyjne.
Nowoczesna logistyka
W ostatnich miesiącach w MACO Polska nastąpiły też duże zmiany w dziale logistyki. Wprowadzono nowe technologie w zaopatrzeniu i kompletacji zamówień, a magazyn w Gliwicach został przekształcony w centralny magazyn dla zaopatrzenia rynków europejskich oraz innych oddziałów Grupy. Dzięki tej modernizacji proces przygotowania wysyłek trwa krócej, a sam towar jest lepiej i wydajniej pakowany i transportowany. Przy okazji niemal do zera spadło ryzyko pomyłki podczas komisjonowania towaru.
Jesteśmy globalni, ale działamy lokalnie
Ale MACO to nie tylko dbałość o sukces ekonomiczny i chęć ciągłego rozwoju i optymalizacji procesów. Polski oddział jest szczególnie mocno zaangażowany w działania na rzecz pracowników, a także lokalnej społeczności. Od kilku lat regularnie wspieramy gliwickie Schronisko dla Zwierząt. Dotychczas podarowaliśmy kilkaset kilogramów karmy dla psów i kotów, a także najpotrzebniejsze leki i środki do dezynfekcji. Od niedawna promujemy także adopcje zwierząt – co miesiąc w wewnętrznym newsletterze prezentowane są sylwetki jednego psa i jednego kota, które potrzebują domu.
W tym roku po raz kolejny dołączyliśmy do grona darczyńców w akcji Szlachetna Paczka. W skompletowanie tego, co potrzebne wybranej przez nas rodzinie zaangażowała się nie tylko firma, ale również pracownicy. Przez kilkanaście dni trwała zbiórka gotówki i darów, dzięki czemu w połowie grudnia do magazynu Szlachetnej Paczki koło Żywca trafiło kilkanaście pakunków z logo MACO.
Staramy się również edukować: w kończącym się roku zainicjowaliśmy podcast Spokojna Głowa, w którym przekazujemy wiedzę na temat bezpieczeństwa we wszystkich jego aspektach. Poruszamy również tematy związane ze stolarką – ich celem jest wyjaśnienie inwestorowi, w jaki sposób przejść przez cały proces wyboru i zakupu okien, drzwi i systemów przesuwnych.
Rezultaty naszych działań i naszej pracy osiągnięte w 2021 roku czynią z MACO wiarygodnego partnera biznesowego, ale także wartościowego pracodawcę i członka lokalnej społeczności. Mamy nadzieję, że kolejne lata przyniosą nam co najmniej tyle samo sukcesów. Już dzisiaj, choć rok jeszcze się nie skończył, niecierpliwie czekamy na kolejne wyzwania.