Niezależnie czy garaż jest częścią domu, czy oddzielnym budynkiem, wymaga skutecznej wentylacji. Najlepszym rozwiązaniem jest automatyczne wietrzenie garażu.
Zapewnienie właściwej wymiany powietrza w garażu jest niezbędne, aby usunąć z pomieszczenia spaliny, opary paliw oraz wilgoć. W to miejsce trzeba dostarczyć świeżego powietrza. W garażach najczęściej wykonuje się wentylację grawitacyjną, która działa wskutek różnicy gęstości powietrza na zewnątrz i wewnątrz budynku. Ogrzane lekkie powietrze ulatuje z budynku przez kanały wentylacyjne, a świeże powinno przedostawać się przez otwory wlotowe. Jednak nie zawsze w garażach istnieją odpowiednio wykonane drogi nawiewu, a szczelne okna i brama garażowa nie pozwalają na dopływ świeżego powietrza.
Uchylanie górnego segmentu bramy
W garażach przydomowych dobrym rozwiązaniem jest zestaw do uchylania górnego segmentu bramy, jaki proponuje firma Hörmann. Rozwiązanie pozwala na wietrzenie garażu przy zamkniętej bramie, dzięki umieszczonym na segmencie składanym obejmom rolek. W tym czasie najniższy segment pozostaje na posadzce, dzięki czemu pod bramą nie przedostają się śmieci, owady bądź małe zwierzęta. Rozwiązanie to działa z napędami ProMatic 3 oraz SupraMatic 2/3 wyposażonymi w system dwukierunkowego sterowania radiowego BiSecur. Nie stwarzają takiej możliwości napędy starszej generacji. Zestaw do wentylacji można zainstalować w nowych oraz w już zamontowanych bramach segmentowych Hörmann.
Standardowo funkcję uchyłu górnego segmentu uruchamia się pilotem. Dla najbardziej wymagających użytkowników zestaw wyposażony jest w system czujników wilgotności, który pozwala na automatyczne wietrzenie garażu. Za prawidłową wymianę powietrza odpowiada wewnętrzny czujnik klimatyczny, który kontroluje poziom wilgotności powietrza w garażu. Gdy wilgoci jest za dużo, górny segment bramy automatycznie uchyla się, a po uregulowaniu jej poziomu wraca do pozycji zamkniętej. Możliwe jest też ustalenie zakresu temperatur, przy których brama się nie otworzy, co zapobiegnie wychłodzeniu garażu zimą. Zewnętrzny czujnik dodatkowo mierzy wilgotność powietrza na zewnątrz i uniemożliwia otwarcie bramy, gdy jest ona wyższa niż w garażu.
Poza tym można także określić maksymalny czas wietrzenia i porę dnia, w której się ono odbywa.
Zaprogramowanie automatycznego wietrzenia jest możliwe także w bramach innych producentów wyposażonych w dobrej klasy napędy. Na przykład Nice Spin czy Nice Shel posiadają funkcję częściowego otwarcia, dzięki której otwierają bramę na 15 cm, pozwalając przewietrzyć garaż i usunąć spaliny. Z punktu widzenia zasad wentylacji jest to dobre rozwiązanie. Jednak użytkownik musi się wówczas liczyć z faktem, że do garażu mogą łatwo dostać się myszy, owady oraz śmieci z podwórka.
Jak skutecznie wietrzyć garaż?
Ogrzewany garaż przydomowy powinien mieć prawidłowo wykonaną wentylację, która zapewnia w ciągu godziny wymianę 150% objętości powietrza zawartej w pomieszczeniu. Na przykład, z garażu o powierzchni 30 mkw. i wysokości 2,50 m należy usunąć i doprowadzić 112,5 m sześc. powietrza na godzinę. Dla sprawnego działania wentylacja grawitacyjna wymaga wyprowadzenie ponad dach kanału wentylacyjnego o efektywnej wysokości nie mniejszej niż 3 m (odległość od kratki wentylacyjnej do wylotu kanału).
Dla zapewnienia wlotu powietrza producenci bram proponują kratki wentylacyjne umieszczone przy dolnej krawędzi bramy segmentowej lub uchylnej. Krispol na przykład montuje najczęściej kratki z PCW o wymiarach 344 x 138 mm w kolorze białym lub czarnym. Z kolei firma Wiśniowski oferuje trzy wymiary kratek, w tym jeden przeznaczony do przetłoczeń kasetonowych. Najpopularniejsze kratki mają powierzchnię wentylacyjną około 0,02 mkw. Dostępne są wersje z moskitierą oraz z regulacją przepływu powietrza.
Gdy potrzeba większej powierzchni wentylacyjnej, w bramach segmentowych zamiast pełnych paneli stalowych instaluje się aluminiowe wypełnione siatką lub blachą perforowaną. Takie rozwiązanie znajdziemy bez problemu w ofercie każdego producenta bram segmentowych, w tym oczywiście takich firm jak Hörmann, Wiśniowski, Krispol czy Novoferm.
W bramach rolowanych dla zapewnienia wentylacji wstawiane są perforowane profile zamiast pełnych. Z kolei w uchylnych wykonać można płat z wyciętymi otworami. Warto pamiętać, że świeżego powietrza mogą dostarczyć także nawiewniki umieszczone w oknach garażu.
Ponad 85 procent wypadków w garażach powodują spaliny wydobywające się przy uruchomionym pojeździe. Dlatego w warsztatach i garażach, w których wykonuje się czynności przy włączonym silniku, powinny być stosowane odciągi spalin. Specjalny przewód odprowadza je bezpośrednio z rury wydechowej pojazdu na zewnątrz, poprzez otwór w bramie. Bramę wyposaża się wówczas w tzw. klapę odciągu spalin. Niezależnie od skuteczności przedstawionych tutaj rozwiązań należy pamiętać, że najlepszą wymianę powietrza w garażu zapewnia zainstalowanie kompletnej wentylacji mechanicznej.