Eksport i remonty – sprzedaż „po włosku”

Red.: |Data publikacji:

Pomimo kryzysu na rynkach europejskich polscy producenci okien biją kolejne rekordy sprzedażowe. Nawet w minionym roku, który upłynął pod znakiem gigantycznych wzrostów cen materiałów zaopatrzeniowych, nośników energii oraz logistyki, eksport okien z naszego kraju wzrósł o 32 procent do wartości 3,96 mld zł. Na rynkach zagranicznych sprzedajemy już ponad 2 razy więcej niż producenci niemieccy.

Od 2004 roku eksport okien i drzwi z Polski zwiększył się ponad 12-krotnie. W 2022 roku w wartości eksportu wszystkich krajów UE, aż 31 proc. stanowiła sprzedaż polskich firm. O sile polskich eksporterów świadczy także fakt, że w 2022 roku nasz eksport o co najmniej kilkanaście procent wzrósł na każdym z 25 głównych rynków eksportowych, najmocniej w USA (wzrost o 100 proc.) oraz we Włoszech (wzrost o 91 proc.). Dla porównania: firmy z Niemiec w 2022 roku zwiększyły swój eksport jedynie o 3,5 proc. do wartości 1,92 mld EUR. I chociaż jest to najwyższy w historii poziom ich eksportu, to jednak branża niemiecka niezmiennie traci dystans do polskiej. Zyskuje natomiast branża rumuńska, o czym Maksymilian Miros, główny analityk Centrum Analiz Branżowych, mówi:

Wśród głównych eksporterów w Europie w 2022 roku szybciej od nas rosła tylko branża rumuńska, czyli aktualnie numer pięć wśród eksporterów okien i drzwi w Europie. Ich dynamika wzrostu jest imponująca (48 proc.), ale nie można zapominać, że eksport z Polski jest aż 7-krotnie większy niż z Rumunii.

Włochy awansowały na II miejsce wśród odbiorców okien i drzwi z Polski

Nasz ogromny, ubiegłoroczny wzrost sprzedaży we Włoszech (o 91 proc.) to m.in. efekt programu termomodernizacji Superbonus 110%. Program ten pobudził włoski rynek wymian, a polscy producenci okien i drzwi świetnie go wykorzystali. W minionym roku z Polski do Włoch sprzedano stolarkę za 474 mln EUR, dzięki czemu Włochy awansowały na pozycję drugiego odbiorcy polskiej stolarki.

Doświadczenia z rynku włoskiego polscy producenci postanowili przenieść na rynek krajowy, gdzie – w przeciwieństwie do eksportu – zmniejszył się wolumen i zapotrzebowanie na okna. A przecież także w Polsce 7 na 10 sprzedanych okien trafiało dotychczas na rynek remontowy, na wymiany. Wiele czołowych polskich firm zarówno okiennych, jak i drzwiowych, postanowiło więc wesprzeć rządowy program Czyste Powietrze, by na wzór włoskiego Superbonus 110% pozyskiwać dotacje do wymian stolarki, do termomodernizacji polskich domów. Utworzyły one Koalicję Termomodernizacji, która przeszkoliła już setki dilerów stolarki, a 240 z nich zdało już egzamin i już składają w imieniu klientów wnioski w programie Czyste Powietrze. Uzyskują dla nich nawet 100-procentowe dotacje, docieplając ich domy, wymieniając im piece, ale wymieniając przede wszystkim okna i drzwi.

czystepowietrze3.0-koalicjatermomodernizacji VeluxDzięki włoskiemu programowi termomodernizacji sprzedaż polskich okien w tym kraju niemal podwoiła się. Jeśli dzięki Czystemu Powietrzu sprzedaż w Polsce utrzyma się w sezonie 2023 choćby na poziomie ubiegłorocznych ilości, wówczas producenci okien i drzwi świętować będą kolejny rekordowy dla siebie rok. Nie tylko w sprzedaży zagranicznej, ale również na rynku krajowym.

Więcej o działalności Koalicji Termomodernizacji znaleźć można na stronie www.dotacjenaokna.pl, a tam także w zakładce „znajdź doradcę” znajduje się lista doradców ds. dotacji, którzy prowadzą Polaków po niełatwym świecie dotacji do termomodernizacji budynków.

1