Budujmy markę polskiej stolarki

Red.: |Data publikacji:

Tadeusz Konaszuk, wynalazca i właściciel  podlaskiej firmy Vikking, jest Gościem styczniowego wydania naszego miesięcznika. Jego firma odnosi sukcesy eksportowe dzięki unikalnej technologii drzwi kompozytowych. Pan Tadeusz potrafi dzielić się swoją wiedzą z innymi i zachęca w rozmowie z nami do współpracy nad budowaniem marki polskiej stolarki.

Dzisiaj bez sprzedaży eksportowej nie poradzilibyśmy sobie, a jednocześnie nie robimy nic, żeby wspólnie pozyskiwać te nowe rynki dla okien i drzwi z Polski. – mówi w wywiadzie szef Vikkinga – Ja dzisiaj odczuwam wręcz odwrotnie: obserwuję cały czas działania nieetyczne, kiedy nasi partnerzy są zasypywani dziesiątkami konkurencyjnych ofert z Polski, i to jakimi? Tańszymi! Przecież nie powinniśmy tak nieetycznie konkurować, kiedy możemy wspólnie działać, żeby pozyskać innych dilerów, tych, którzy jeszcze nie handlują polską stolarką. Powinniśmy dać kontrofertę do producentów z innych krajów, a nie konkurować między sobą i to w najbardziej niekorzystny sposób, bo ceną. Potrzebna jest współpraca. My na przykład współpracujemy na zasadzie wymiany asortymentowej z kilkoma producentami stolarki otworowej, gdzie nawzajem uzupełniamy swoje oferty i odnotowujemy wymierne korzyści.

Taką płaszczyzną współpracy mogłaby być wspólna organizacja branżowa?

Chociaż jestem zwolennikiem współpracy, dzielenia się doświadczeniem i integracji naszego środowiska, to nie potrzebuję do tego jakiejś organizacji branżowej z jej grupami interesów i sztywnymi strukturami. Istnieje zbyt duży rozdźwięk pomiędzy interesami małych i dużych producentów, by taka organizacja znalazła dla nich jakiś wspólny mianownik. Moim zdaniem wystarczy gdy będziemy się integrować wokół wspólnych celów jak choćby ciepły montaż, bezpieczna stolarka czy ekspansja na rynki trzecie, zwłaszcza te bardziej dla nas egzotyczne. Jednym z takich celów powinno być właśnie wspólne pozyskiwanie nowych rynków i promocja w świecie marki Polska Stolarka. Do tego nie potrzeba struktur, bo wystarczy dobry lider i grono firm, które ten wspólny cel będą chciały osiągnąć.

A o tym jak te cele zamierza osiągać producent z Białej Podlaskiej, jak wdraża najnowsze technologie do swojej oferty okienno-drzwiowej i jakie sukcesy dzięki temu odnosi, przeczytać można będzie już w styczniowym wydaniu Forum Branżowego. Warto po nie sięgnąć również dlatego, że po 18 latach wydawania nasz miesięcznik zmienia swoją szatę graficzną i logo. Wchodzi w wiek dojrzały.

1