Branża z suchymi nogami

Autor: |Data publikacji:

Jacek Woźniak, dyrektor sprzedaży w Porta KMI Poland i członek zarządu POiD, rozmawiał niedawno z redaktorem Gazety Przemysłu Drzewnego, z którym podzielił się swoją oceną obecnego sezonu na rynku stolarki. W jego opinii pod koniec tego roku będziemy mieli do czynienia ze zniżką zapotrzebowania na okna i drzwi, ale dużo zależy od wsparcia rządowego.

Dotychczas udało nam się przejść „suchą nogą” przez kryzys związany z COVID-em. Wdrożone procedury w zakładach oraz ogromne zaangażowanie wszystkich pracowników zaowocowały wzrostami sprzedaży. Pozostaję w kontakcie z innymi firmami z branży stolarki i mam wrażenie, że kryzys w niewielkim stopniu dotknął rynek stolarki w porównaniu z innymi branżami. Trzeba też podkreślić, że nasza branża jest przyzwyczajona do cyklicznych wzrostów i spadków sprzedaży. Oczywiście uwzględniamy scenariusz z załamaniem sprzedaży, jednak poważniejszych problemów spodziewamy się nie wcześniej niż w 2021 roku. Widzimy bowiem, jak mocno pandemia sparaliżowała administrację państwową. Wiemy też, że wiele projektów budowlanych realizuje się teraz siłą rozpędu, ale część decyzji wstrzymano na kilka miesięcy albo opóźniono. Zapotrzebowanie na stolarkę, która montowana jest na ostatnim etapie, prawdopodobnie obniży się na przełomie 2020 i 2021 roku. Jak wielka będzie zapaść, zależy od wielkości wsparcia, jakie firmy otrzymają od rządu. Zależy też od zachowania instytucji finansowych na rynku kredytów konsumpcyjnych oraz hipotecznych.

I nawet jeśli słowa o „zapaści” byłyby przesadzone, to nie sposób nie zgodzić się z dyr.Woźniakiem, że w nowym budownictwie dużo zależeć będzie od akcji kredytowych banków. Najwięcej jednak zależeć będzie od popytu remontowego, a tu każde działanie, także Związku POID, także Stowarzyszenia Dom Bezpieczny, będą miały znaczenie. Obydwie organizacje współpracują w akcji #KlientBezpieczny, którą na pewno warto upowszechnić w naszych salonach i wśród ekip montażowych, by uniknąć zapowiadanej zapaści. Polecamy uwadze i samą akcję i wywiad z menedżerami Porty w ostatnim wydaniu GPD.