Biura zagraniczne PAIH dla polskich eksporterów

Red.: |Data publikacji:

Piotr Pomian-Kruszyński, dyrektor Obszaru Ekspansji Zagranicznej Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (na zdjęciu), udzielił wywiadu do najnowszego wydania Forum International, które dystrybuowane będzie na targach BAU w Monachium. Mówi w nim m.in o roli i możliwościach jakie mają zagraniczne biura handlowe PAIH oraz pomocy, jakiej z ich strony mogą oczekiwać polscy przedsiębiorcy:

Piotr Pomian-Kruszyński, PAIH_Frankfurt

Patrząc na zakres naszego działania już czysto operacyjnie: można się do nas zwrócić z prośbą m.in. o analizę makro- i mikroekonomiczną, pomoc w networkingu z otoczeniem biznesowym w danym kraju, w tym wytypowanie potencjalnych kontrahentów, podwykonawców czy klientów. Organizujemy dla naszych klientów szkolenia, warsztaty, spotkania B2B, zabieramy firmy z Polski na kluczowe targi dla konkretnego sektora. Pomagamy w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji, doradzając firmom produkcyjnym np. odpowiedni park technologiczny natomiast firmom usługowym, miejsce, gdzie działają jej potencjalni klienci lub partnerzy. Weryfikujemy też wiarygodność przyszłych kontrahentów. Pomagamy w sprawach formalnych: celnych czy certyfikacji. Sugerujemy najlepsze kanały sprzedaży produktów i usług. Dobieramy też narzędzia innych naszych partnerów z Grupy Polski Fundusz Rozwoju, czyli m.in. finansowanie czy kredyty eksportowe. Mamy program Polskie Mosty Technologiczne, który umożliwia stworzenie strategii ekspansji na wybrane rynki pozaunijne. Warunek do udziału jest jeden: produkt czy usługa takiej firmy musi być innowacyjna.

Biura zagraniczne PAIH dają wsparcie biurowe polskim producentom

W każdym z Zagranicznych Biur Handlowych PAIH działa tzw. co-work, czyli przestrzeń do pracy, z której polskie firmy mogą skorzystać bezpłatnie na samym początku realizacji projektu zagranicznego. Do ich dyspozycji jest sala spotkań i przestrzeń biurowa do pracy. Z takiej możliwości korzysta obecnie nt. Port Gdański w naszym przedstawicielstwie w Szanghaju. Aby ułatwić pracę takim firmom, nasze biura umiejscawiamy w najważniejszych z perspektywy biznesowej lokalizacjach. Często są to np. biurowce, gdzie mieszczą się filie światowych gigantów czy – jak w przypadku Doliny Krzemowej – akceleratory przedsiębiorczości. Chodzi o to, żeby firmy od razu nawiązały relacje biznesowe na lokalnym rynku.

Biura zagraniczne PAIH są w stanie zorganizować spotkania z potencjalnymi kontrahentami

Zdecydowanie tak. To nasza kluczowa kompetencja. Mamy zbudowane relacje ze środowiskami biznesowymi w kraju, gdzie mieści się nasze biuro. W wielu przypadkach podpisujemy z organizacjami skupiającymi liderów rynku porozumienia o współpracę, zapewniające dostęp do baz lokalnych firm – potencjalnych kontrahentów dla polskich firm. Wchodzimy też do grona miejscowych stowarzyszeń biznesowych. Czasem sami inicjujemy powstanie tego typu grup. To rozpoznanie rynku pozwala nam w bardzo skuteczny i bardzo trafny sposób łączyć polskie firmy z partnerami po drugiej stronie.

Na całym świecie działa już 70 biur zagranicznych PAIH, w których polscy eksporterzy spotkają ludzi chętnie pomagających im w działaniach. Okazję spotkania ich w jednym miejscu mieliśmy na październikowym Kongresie na Narodowym. Potwierdzamy, że są to profesjonaliści z ogromną wiedzą o lokalnych rynkach i wielką empatią dla przedsiębiorców. W czym jeszcze mogą pomóc? Co jeszcze podpowiedzieć? O tym więcej w najnowszym wydaniu Forum International dostępnym u naszych przedstawicieli na targach oraz na stoisku prasy międzynarodowej na targach BAU w Monachium. Zapraszamy do lektury.

1