5,2% – o tyle zmalał eksport stolarki z Polski do Francji. Stolarka w liczbach #16

Autor: |Data publikacji:

Eksport stolarki z Polski do Francji od lat odgrywa kluczową rolę. Choć 2022 rok zakończył się na wysokim poziomie 376,9 mln euro, tendencja spadkowa, która zaczęła się w 2023 roku (364,7 mln euro), pogłębiła się w 2024 roku. Po trzech kwartałach 2024 roku wartość eksportu wyniosła 267,5 mln euro. Oznacza to spadek dynamiki o 5,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (282,2 mln euro).

Eksport stolarki z Polski do Francji w ujęciu wartościowym w latach 2015–2024

Eksport stolarki otworowej z Polski do Francji w latach 2015–2021 cechował się wyraźnym wzrostem. W 2015 roku jego wartość wynosiła 161,3 mln euro. Natomiast w 2021 roku osiągnęła rekordowy poziom 309 mln euro, co stanowiło prawie dwukrotny wzrost w ciągu zaledwie sześciu lat. Jednocześnie wynik ten oznaczał ponad 23-procentowy wzrost w porównaniu z 2020 rokiem. Wtedy był to drugi największy odbiorca polskich wyrobów stolarki otworowej.

Jednak w 2022 roku dynamika sprzedaży została nieco zahamowana. Choć pod względem wartości odnotowano wzrost w porównaniu z 2021 rokiem (sprzedaż za 376,9 mln euro), to w ujęciu ilościowym nastąpił spadek. Rok 2023 przyniósł kolejne słabsze wyniki zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym. Jeżeli chodzi o sprzedaż, to osiągnęła ona poziom 364,7 mln euro, co oznacza spadek o 3,2 proc. rok do roku. Natomiast pod względem liczby wyeksportowanych wyrobów, to zmniejszyła się ona do 1 mln sztuk (–8,7 proc).

Jednocześnie w latach 2021–2022 dynamicznie rosła sprzedaż do Włoch. Pod względem ilościowym w 2022 roku była ona ponad dwukrotnie wyższa niż w 2020. W rezultacie Francja znalazła się na trzecim miejscu wśród największych odbiorców polskiej stolarki.

Po trzech kwartałach 2024 roku łączna wartość eksportu stolarki z Polski do Francji wyniosła 267,5 mln euro. Oznacza to spadek o 5,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Składa się na to przede wszystkim słabsza sprzedaż stolarki z tworzyw sztucznych oraz okien drewnianych. Przy czym w przypadku tych ostatnich spadek jest najbardziej odczuwalny.

eksport stolarki z Polski do Francji
Po trzech kwartałach 2024 roku łączna wartość eksportu stolarki z Polski do Francji wyniosła 267,5 mln euro. Fot. Adobe Stock

Struktura eksportu po 3 kwartałach 2024 roku – kategorie produktów

Największą część eksportu do Francji wciąż stanowią okna i drzwi z PCW. Odpowiadają za niemal połowę całkowitej wartości eksportu. Po trzech kwartałach 2024 roku ich sprzedaż osiągnęła 132,6 mln euro, co stanowi wynik gorszy o 5,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Znacznie większy spadek, aż o 14,8 proc., dotyczy okien drewnianych. Wartość sprzedanych wyrobów zmniejszyła się z 52,6 mln euro do 44,8 mln euro. Co ciekawe, w tym samym czasie drzwi z drewna wykazały 4,5-proc. wzrost, jednak jest to kategoria o zdecydowanie mniejszym udziale w całym eksporcie. Segmenty ślusarki aluminiowej i stalowej pozostają stabilne. Sprzedaż produktów aluminiowych po pierwszych III kwartałach 2024 roku osiągnęła wartość 55,9 mln euro (–0,8 proc.)., a ślusarki stalowej – 26,3 mln euro (+4,5 proc.).

Eksport stolarki do Francji: Polska liderem w regionie, ale konkurencja rośnie

Eksport stolarki otworowej do Francji z krajów Europy Środkowo-Wschodniej po trzech kwartałach 2024 roku pokazuje zróżnicowaną dynamikę w zależności od kraju i struktury eksportu. Polska, mimo spadku o 5,2 proc. pozostaje liderem eksportu stolarki w regionie. Rumunia, zajmująca drugie miejsce z wynikiem 49,4 mln euro, odnotowała spadek o 11,7 proc. Zupełnie inną dynamikę prezentuje Słowacja, która odnotowała wzrost eksportu o 23,4 proc. (z 25,7 mln euro do 31,8 mln euro). Kluczem do tego sukcesu jest stolarka drewniana, która stanowi ponad 90 proc. eksportu Słowacji do Francji. Czechy natomiast odnotowały spadek eksportu o 11,8 proc. Na przeciwnych biegunach znalazły się Bułgaria i Węgry, chociaż należy zaznaczyć, że wartość sprzedaży jest znikoma w porównaniu do liderów. Bułgaria odnotowała wzrost o 54,4 proc. (2 mln euro), zaś Węgry odnotowały znaczący spadek na poziomie 34,7 proc. (1,5 mln euro).